Værktøj øger antallet af leads med 100%

B2B-virksomheder har ofte svært ved at påvise effekten af virksomhedens website, når det kommer til konvertering af besøgende til konkrete leads. Værktøjer, der identificerer, hvilke virksomheder der besøger websitet, kan øge antallet af direkte leads fra websitet med 100%, viser en analyse fra Dynamicweb.
Skrevet den 03.02.2014, 12:00
Værktøj øger antallet af leads med 100%

Marketingafdelingen i B2B-virksomheder kan have vanskeligt ved at dokumentere, hvor mange kunder virksomhedens website kaster af sig. Der kommer selvfølgelig et vist antal henvendelser via kontaktformularer og andre call-to-actions. Men det resultat kan forholdsvist simpelt fordobles ved hjælp af et lead-tool, der kan forvandle anonyme besøgende til endog særdeles kvalificerede leads. Softwarevirksomheden Dynamicweb, som har udviklet et sådan værktøj, har analyseret 50.000 besøg på deres website og lagt resultaterne frem i et White Paper om emnet.

Gennemsnitligt vælger omkring 0,35% af de besøgende på et B2B-website at udfylde en kontaktformular, tilmelde sig et nyhedsbrev eller gennemføre en anden call-to-action. Det er et lead, som salgsafdelingen kan arbejde videre med. Et lead-tool kan ifølge Dynamicwebs analyse ydermere identificere 3,5% af de besøgende på websitet via IP-adressen. Værktøjet finder navnet på virksomheden og oplyser samtidig, hvilke sider vedkommende har kigget på og eventuelt hvilke søgeord, der har været baggrunden for besøget.

Sorterer man eksisterende kunder, medarbejdere og andre irrelevante besøg fra, viser analysen, at yderligere 0,35% af de besøgende kan identificeres som reelle leads, der kan gives videre til salgsafdelingen. Altså en fordobling af det antal leads en gennemsnitlig hjemmeside ellers kaster af sig.

Kvalificeret bearbejdning af nye kunder

Software- og konsulenthuset IntraNote har koblet lead toolet til deres website og bruger det systematisk til at binde marketing og salg sammen.

”Det giver os et uundværligt indblik i hvilke virksomheder, der besøger vores hjemmeside, og deres adfærd. Det giver os en stor fordel i vores telemarketingindsats, at vi på forhånd ved, hvad den enkelte specifikt har interesseret sig for. Vi kan på den måde kvalificeret bearbejde nye kunder på baggrunden af hjemmesiden, men det er også guld værd, at vi får en viden om eksisterende kunders adfærd. Det giver sig ofte udslag i nye salgsmuligheder,” siger Søren Rust Nielsen, der er direktør i IntraNote.