Online shopping tendenser i de nordiske lande

Nye tal fra eMarketer viser, at mere end en tredjedel af alle danskere og nordmænd køber online op til flere gange om måneden.
Skrevet den 12.06.2015, 12:00
Online shopping tendenser i de nordiske lande

eMarketer fastslår i deres seneste undersøgelse, at antallet af online kunder, som køber mindst én gang om måneden fra en hvilken som helst digital platform (online, mobil eller tablet), vil nå 81,3 % i Danmark, 77,8 % i Sverige, 77,7 % i Norge og 72,5 % i Finland i løbet af 2015.

Det fremgår desuden, at danskere og normænd i hyppigere grad shopper online, sammenlignet med deres svenske og finske naboer. Hele 26 % af alle danskere og nordmænd foretager adskillige køb hver eneste måned - sammenlignet med kun 11 % i Finland.

De Nordiske lande deler i høj grad købspræferencer, idet rejser, billetter og tøj udgør de tre mest populære online produktkategorier. Dog med den undtagelse, af danskerne foretrækker billetter frem for tøj og dernæst rejser. 
 

Ifølge de danske, svenske og finske respondenter, så skal den primære årsag til, at online shopping i den grad har vundet indpas i de nordiske lande, findes i den komfort og tidsbesparelse, som opnås ved at shoppe hjemmefra. Især fordi det giver kunderne god anledning til, at sammenligne produkter og priser. Nordmændene derimod, foretrækker at shoppe online, fordi de mener, at produkterne er billigere. Det gør sig i høj grad også gældende i Danmark, men i mindre grad i Sverige og Finland. 

eMarketer vurderer, at dette års B2C online salg vil nå $ 13.800.000.000 i Danmark, $ 10.700.000.000 i Finland, $ 16.600.000.000 i Norge og 15.100 millioner dollars i Sverige. 

Kilde: eMarketer 2015