Efter omlægning af forretningsmodel er Dynamicweb tilbage på vækstsporet

For 2 år siden valgte Dynamicweb at ændre sin forretningsmodel og udelukkende tilbyde sin software som et abonnement. Det kostede første år et underskud og en flad omsætningskurve, men i seneste regnskabsår er det vendt til en omæstningsfremgang på 20 % og en fremgang i resultatet på 3,4 mio. kr.
Skrevetaf Dynamicweb Software A/Sden 25.10.2019, 09:10
Efter omlægning af forretningsmodel er Dynamicweb tilbage på vækstsporet

Inden for software og it-services har trenden igennem længere tid været, at abonnementsbaserede afregningsmodeller bliver mere og mere populære, mens de traditionelle licensmodeller med up-front betalinger udfases.

Denne udvikling har Dynamicweb igennem længere tid også været opmærksom på, og valgte derfor 1. juli 2017 at omlægge hele sin licensforretning til abonnementer. To vigtige argumenter herfor var, at Dynamicweb kunne blive mere konkurrencedygtige og kunderne kunne dele licensen op i flere små bidder.

”Finansielt har overgangen til abonnement været meget hård idet vi jo kommer fra en verden, hvor man tager licensen til indtægt når den sælges. Et abonnement kan man omvendt først indtægtsføre når det leveres, hvilket gør øvelsen vanskelig på kort sigt. Vi forventer først break-even efter 3 år, så der går altså en del tid før vi høster frugterne af den nye forretningsmodel,” siger administrerende direktør og medejer i Dynamicweb, Christian Beer.

Årets regnskab viser vækst
Det netop afsluttede regnskab viser en omsætning på 37,9 mio. kr. og et overskud på 0,5 mio. kr. Direktøren har en forventning om, at omsætningen igen vil vækste og ramme 45 mio. kr. i indeværende år, mens forventningerne til resultatet er i omegnen af 3,5 mio. kr.

”Vores mål er at fortsætte væksten samt at investere i både produkt- og markedsudvikling. Vi har i de seneste par år fokuseret meget på, hvordan vi kan understøtte ehandel til virksomheder inden for handel, produktion og detail, som anvender et økonomisystem fra Microsoft. Det arbejde begynder at bære frugt og vores fokus vil være at gøre det endnu bedre og mere gnidningsfrit for vores kunder og samarbejdspartnere,” fortæller Christian Beer.

Udlandet er nøglen til vækst i Dynamicweb
International ekspansion er vejen frem for Dynamicweb, idet virksomhedens produkt er nichefokuseret. Derfor har Dynamicweb også flere ansatte uden for Danmark end på hovedkontoret i Aarhus.

”Vi har igennem de seneste 5 år haft betydelig fokus på internationalisering, så vi nu har kontorer i både USA, Norge, Holland, Bulgarien og Singapore foruden Danmark. Selvom vores produkt sådan set er globalt, så er den lokale repræsentation vigtig for os, da partnere og kunder gerne vil have nærhed når det kommer til support og tilstedeværelse,” fortæller Christian Beer.

For yderligere information kontakt venligst administrerende direktør, Christian Beer, cb@dynamicweb.dk eller 29479101.