Dynamicweb har lirket låsen op til USA

Dynamicwebs satsning på det amerikanske marked bærer nu frugt. Den danske it-virksomhed har indgået en strategisk partneraftale med en større amerikansk leverandør af komplekse it-løsninger, og den første løsning er snart klar til at gå online.
Skrevet den 25.11.2013, 12:00
Dynamicweb har lirket låsen op til USA

Efter to års satsning træder Dynamicweb nu over dørtærsklen til det amerikanske marked. Aarhus-virksomheden har indgået partnerskab med en større amerikansk it-leverandører, hvilket lægger et solidt fundament for ekspansionen i USA.

”Vores partner har udviklet en state-of-the-art produktkonfigurator, som bruges i mange større virksomheder i USA. Vi har bygget en online del til deres motor, så slutbrugerne nu selv kan sidde og konfigurere deres produkter på nettet. Virksomheder får oftere og oftere komplekse produkter på hylderne, og de har hidtil haft svært ved at høste fordelene ved e-handel, fordi en almindelig webshop sædvanligvis giver ret begrænsede muligheder for at bygge et færdigt produkt,” fortæller Christian Beer, der er direktør for Dynamicweb.

Et eksempel kan være en bilproducent, hvor hvert valg, slutkunden træffer i forhold til udstyr, giver nye muligheder og samtidig udelukker andre. Det gør købsprocessen langsommelig, fordi den skal ske i dialog med en sælger og indebærer en masse korrespondance frem og tilbage.

Stort potentiale

Der er oprettet et amerikansk selskab som et joint-venture med en gruppe schweiziske investorer, som i dag har 8 ansatte. De har allerede fundet en række distributører og lukket aftaler med flere kunder. Den første løsning er for Boxx Technologies, der producerer industrielle computere, og deres kunder kan inden længe selv bygge computere på Boxx’ hjemmeside via Dynamicwebs platform. Dermed er døren åbnet på klem for et amerikansk eventyr.

”Vi ser et kæmpe potentiale for Dynamicwebs løsninger i USA, og den her aftale er bare den første af sin slags herovre. Vi kan på det amerikanske marked drage rigtig nytte af den viden og erfaring, Dynamicweb har opbygget efter mere end 4.000 implementeringer i Europa. Det giver nogle unikke kompetencer, der kan understøtte vores kunders forretning og håndtere den kompleksitet, der er, når man taler om konfigurering og integration,” siger Alex Rozenweig, der er CEO i Dynamicweb North America Inc.

Strategiskifte

Dynamicweb har netop offentliggjort et ’tilfredsstillende’ regnskab. Det godt nok viser en mindre omsætningsnedgang, men indeholder samtidig også betydelige investeringer i indgangen på det amerikanske marked og udviklingen af en ny All-In-One Business Platform. Systemet samler website, webshop og online markedsføring i ét system, der kan integreres med virksomhedens eksisterende backoffice-systemer.

”Vi har haft fokus på udvikling de sidste to år. Vi vil fremover sigte mod virksomheder, som har brug for mere end et CMS-system, og der er et stort marked for at hjælpe virksomheder med at samle deres website, webshop og online markedsføring i ét system. Det giver nogle helt klare fordele, der både kan spare ressourcer og fastholde kunderne i butikken. Vi mærker en klar efterspørgsel efter den type løsning – både i Europa og i USA, hvor vi nu har fået hul på bylden. Det forventer vi vil bidrage positivt til både omsætning og resultat de kommende år,” siger Christian Beer.