Menneskelige behov er vigtigere end teknologien

Unik filosofi sikrer forsat vækst for IT-virksomhed: Softwarevirksomheden Dynamicweb fortsætter de seneste års udvikling med vækst og millionoverskud. Produktudvikling med et særligt fokus på mennesket bag skærmen er nøgleordene, der sikrer successen.
Skrevet den 28.11.2017, 12:00
Menneskelige behov er vigtigere end teknologien

Væksten fortsætter for den danske softwarevirksomhed Dynamicweb, der ligesom de seneste år kommer ud af regnskabsåret 2016 med et millionoverskud. Virksomheden opererer på markeder i 13 lande og havde i 2016 en omsætning på 31 millioner danske kroner, mens resultatet før skat oversteg 3 millioner kroner. 

Administrerende direktør og medstifter af Dynamicweb, Christian Beer, kalder resultatet tilfredsstilende:

”Vi er vokset omkring 20 procent og har haft en pæn fremgang på bundlinjen trods betydelige investeringer. Vi har etableret kontorer i Norge og Holland, som vi forventer os meget af. Samtidig investerer vi fortsat markante beløb i produktudvikling heriblandt et PIM-system, som typisk kun har været tilgængeligt for de helt store entreprise-kunder,” siger Christian Beer.             

Bag enhver skærm sidder et menneske

IT-branchen er kendetegnet ved at være meget omskiftelig, hvor virksomheder på rekordtid kan gå fra at være små start-ups til globale spillere med flere tusinde ansatte og kontorer over hele verden. Hos Dynamicweb er produktudvikling og ny teknologi en afgørende del af forretningen, men man lader ikke teknologien komme i forreste række på bekostning af mennesket bag skærmen.  

”Den næste store idé venter altid lige om hjørnet. Og selvom begreber som disruption og big data gemmer på mange spændende perspektiver, må vi ikke glemme, at der bag enhver skærm sidder et menneske, der ønsker en god købsoplevelse. Uanset produkt er kvaliteten af købsoplevelsen afgørende for tilfredsheden. Derfor må vi aldrig lade systemer og teknologi komme før mennesket,” fortæller administrerende direktør Christian Beer.

Forretningsplanen skal ikke ligge i skuffen

Ifølge Christian Beer er udviklingen mod abonnementsløsninger et godt eksempel på, hvordan købsoplevelsen og forbrugernes ønske om tilgængelighed kommer i forreste række.

”Vi ser en generel megatrend, hvor engangsbetalinger af ting som musik, vin og sågar biler erstattes af abonnementsløsninger. Det er meget udbredt i consumer-segmentet, men grundtanken og ønsket om tilgængelighed gælder også for vores kunder. Derfor har vi valgt at omstille os til abonnementsløsninger,” siger Christian Beer.

Dynamicweb har fulgt nøje med i udviklingen og vurderet, at en abonnementsløsning vil have en positiv effekt for virksomhedens kunder.  

”Den dag, hvor du ikke arbejder med din forretningsmodel og tilpasser dig udviklingen, misser du potentiale. Vi disrupter os selv lidt og ændrer vores forretningsmodel ved at indføre abonnementsløsninger. Omstillingen gør det billigere for vores kunder at komme i gang og indfri de potentialer, der ligger i digitaliseringen,” fortæller Christian Beer.

Ifølge Dynamicweb vil indførelsen af abonnementsløsninger koste omsætning på kort sigt, men vil gøre virksomheden mere konkurrencedygtig og forberedt på fremtiden. Derfor forventer Christian Beer også, at virksomhedens vækst vil fortsætte i fremtiden.