Mellemstore virksomheder taber IT-kapløbet om kunderne

Mange små og mellemstore virksomheder er tilbageholdende med hensyn til at investere i digitalisering. Regeringens Digitale Vækstpanel er lige kommet med anbefalinger til, hvordan man kan hjælpe dem. Men ifølge Dynamicweb handler det især om, at virksomhederne vågner op og indser nødvendigheden af digitale investeringer.
Skrevet den 31.05.2017, 12:00

Tal fra både regeringens Digitale Vækstpanel og Dansk Industri viser, at danske virksomheder ikke længere er forrest i feltet, når det gælder investeringer i IT og software, der skal give kunderne bedre købsoplevelser. De er overhalet af virksomheder fra lande som Sverige, Holland og USA.

En af årsagerne til at Danmark har mistet førertrøjen, er at mindre og mellemstore virksomheder holder igen med investeringerne særligt inden for nye digitale vækstområder som analyse af kundedata og E-handel til eksport.

Derfor har det Digitale Vækstpanel for nylig offentliggjort anbefalinger til, hvordan man kan hjælpe dem med at udnytte digitalisering. Nogle af anbefalingerne er nemmere adgang til højtuddannet teknologisk arbejdskraft, bedre afskrivningsregler samt digitale testcentre.

Hos Dynamicweb mener man, at mange danske virksomheder spænder ben for dem selv.  

Virksomheder sparer væksten væk

”Vækstpanelets anbefalinger er gode, men de er ligegyldige, hvis ikke virksomhederne vågner op. Jeg oplever, at mindre og mellemstore virksomheder spinker og sparer, når det gælder digitale løsninger. Imens implementerer store danske og udenlandske firmaer IT-systemer, som bruger data og sensorer til at give hver enkelt kunde en skræddersyet købsoplevelse,” fortæller direktør for Dynamicweb, Christian Beer.

Den aarhusianske softwareproducent udvikler digitale løsninger inden for websider, E-handel og marketing til virksomheder i mere end 20 lande, og Dynamicweb mærker, at investeringslysten hos virksomheder er langt større i mange andre lande end Danmark. 

”I USA har virksomhederne en anden tilgang. Her ser de på, hvad digitale løsninger, for eksempel inden for brug af kundedata, kan ende med at betyde for dem på længere sigt. Men det når mange danske virksomheder slet ikke til, fordi de er ekstremt omkostningsfokuserede og primært ser på løsninger, der kan hjælpe dem kortsigtet,” siger Christian Beer.  

Digitale firmaer tjener mere

Ifølge en redegørelse fra Erhvervsministeriet skaber hver medarbejder i de mest digitaliserede danske virksomheder værdi for cirka 730.000 kroner om året. Det er 135.000 kroner mere end hver ansat i de mindst digitaliserede virksomheder.

Når virksomheder vil øge omsætningen og skabe tættere kundekontakt, vælger mange at ansætte en sælger. Men ifølge Christian Beer er det en gammeldags tankegang.

”Hvis de i stedet bruger pengene på digitalisering, der giver mulighed for at differentiere kundeoplevelsen, kan det være, at de om få år kan ansætte fem sælgere i stedet. Fortsætter de mindre og mellemstore virksomheder med at være tilbageholdende med investeringer i at gøre hele deres platform mere digital, taber de formentlig kapløbet om kunderne,” siger han.