Danske webshops satser på udlandet

Op mod 80% af de danske internetbutikker satser på at eksportere til udlandet over de kommende år, viser en ny undersøgelse fra brancheforeningen FDIH. Det er vejen til vækst, og danske virksomheder har rigtig gode kort på hånden i konkurrencen med resten af Europa.
Skrevet den 13.10.2014, 12:00

Internethandlen har fået godt fat i forbrugerne i Danmark, og fremgangen ser ud til at fortsætte i årene fremover. Men landene omkring os oplever for tiden markant højere vækstrater, og samtidig er disse markeder betydeligt større. Derfor spejder 8 ud af 10 webshops ud over landets grænser, viser en netop offentliggjort undersøgelse fra internethandlernes brancheforening FDIH.

”Danmark er rigtig veludviklet inden for nethandel, og det er nu ved for alvor at tage fart i landene omkring os. Derfor kan det være rigtig fornuftigt for danske virksomheder at hægte sig på. For det første har vi nogle erfaringer, som kan give os et forspring, og for det andet er danske virksomheder traditionelt rigtig dygtige til at lave tekniske løsninger, der kan fungere på andre markeder,” siger kommunikationschef Henrik Theil fra FDIH.

Nethandel åbner nye markeder

En af de danske virksomheder, der har stor erfaring med at lave internationale ecommerce løsninger, er Dynamicweb, som i dag leverer deres e-handelsplatform til mere end 4.000 virksomheder.

”Vi mærker en stigende interesse for at bruge ecommerce til at internationalisere forretningen. Det er dyrt at etablere sig med butikker i et nyt land, men på nettet kan man få prøvet sine produkter af for en væsentlig mindre investering. Det skal bare gribes rigtigt an,” forklarer Christian Beer, der er direktør i Dynamicweb Software.

Han pointerer, at det er vigtigt, at man går helhjertet til værks. Det er ikke nok at investere i annoncering og oversætte knapperne til engelsk. Det handler om research og om at finde de rigtige løsninger til det enkelte marked, og dette skal webplatformen være i stand til at understøtte.

Ferm Living ruller forretningen ud

Ferm Living, der designer og sælger interiørprodukter til boligen, er i fuld sving med at udrulle deres forretning på nye markeder. Dansk design er en eftertragtet vare internationalt, og det momentum forfølger Ferm Living ved at målrette sine digitale kanaler globalt. 

”Ambitionen er at videreudvikle vores website, så forbrugeren bliver inspireret og klogere på vores produkter, bæredygtighed og historien bag. Det skaber opmærksomhed om vores brand og motiverer dem til at købe vores produkter. Vi kan desuden bruge analyser af trafikken til at finde ud af, hvad der fungerer på de enkelte markeder og på den måde tilrette indholdet til markedet,” fortæller Lone Holm, der er ecommerce manager i Ferm Living.

I første omgang er sigtekornet indstillet på det tyske marked og engelsktalende lande, men planerne strækker sig også mod Sydeuropa og Asien.

”Vi satser meget på at være lokale globalt. Altså at vi sælger globalt, men arbejder med tilpassede løsninger, hvor sprog, valuta, momsregler og selv betalingsløsninger opfylder de lokale behov,” siger hun.

Ferm Livings e-handel er steget 50 % i 2014 i forhold til samme periode sidste år. Omkring 30 % af virksomhedens omsætning kommer i dag fra egne og forhandlernes digitale kanaler.