32 millioner i øget omsætning med mobil website

Dansk Ride Forbund har på ét år skabt en vækst på 27,5 pct. i antallet af transaktioner og en øget omsætning på 32 mio. kroner med ny Dynamicweb løsning.
Skrevet den 04.06.2014, 12:00
32 millioner i øget omsætning med mobil website

For et år siden måtte Dansk Ride Forbund sadle om og tage et nyt mobilt website i brug.

Utilfredse kunder og faldende omsætning var de hårde konsekvenser for forbundet, som ellers havde taget et nyt website i brug.

Forbundet havde således lanceret ny webplatform til bl.a. at håndtere stævnetilmeldinger fra de 71.000 medlemmer, men en lurende fiasko hang allerede fra start som en sort sky over den nye platform.

Derfor vendte Dansk Ride Forbund tilbage til tegnebrættet, hvor man gik i gang med at udvikle et nyt website, som skulle skule være “mobile first”.

En løsning som blev udviklet i samarbejde med bureauet Smartpage.

Dyrt standardsystem

- Vores hjemmeside skulle først og fremmest fungere på de mobile enheder. Dernæst skulle brugervenligheden have topprioritet, for vi havde været fuldstændigt lagt ned af supportopkald, siger Lise Rohden, , it-koordinator i Dansk Ride Forbund.

- Vi erkender at være hoppet på udviklingen af et standardsystem, der måske nok så fint ud på papiret, men som viste sig at være forældet, da det var til at blive taget i brug, fortæller Lise Rohden.

Det stod hurtigt lysende klart, at vi blev nødt til at sadle om, hvis vi ikke skulle miste kontakten til brugerne. Vores medlemmer tilbringer rigtig meget tid i stalden, sammen med deres heste, og har derfor ikke lige en computer ved hånden. Men i takt med, at de har fået smartphones, er forventningerne selvfølgelig steget til, at vores hjemmeside skal kunne bruges derfra. Men det kunne ganske enkelt ikke lade sig gøre med den løsning, som vi havde valgt, siger Lise Rohden og lægger ikke skjul på, at forbundet reelt ingen kontakt havde til brugerne der, hvor de var.

Vækst på 27,5 procent

Derfor så Dansk Ride Forbund sig nødsaget til at kaste det nyindkøbte system over skulderen og begyndte forfra. En klog beslutning, som allerede et år efter har skabt en vækst på 27,5 pct. i antallet af transaktioner og øget omsætning på 32 mio. kroner.

Rideforbundet har dermed oplevet på egen krop, hvad der sker, når brugeradfærden på godt og ondt stormer afsted i fuld galop - og teknikken ikke til fulde lever op til brugernes reelle adfærd.

Det mener man hos softwarevirksomheden Dynamicweb, der sammen med bureauet Smartpage står bag den nye webløsning, demonstrerer et klassisk dilemma. Brugen af mobile enheder har i rekordfart overgået de fleste forventninger, så selv websites, der kun har ganske få år på bagen, ikke fungerer på smartphones og tablets, og det taber virksomhederne altså kunder på. Derfor skal man løbende vurdere, om ens platform lever op til tilstrækkelig brugervenlighed, og hvis ikke, så hurtigst muligt rette op på det kostbare misforhold, slutter Christian Beer, adm. direktør for Dynamicweb.