Værdifuldt indhold til dit nyhedsbrev (del 6): Segmentér og personalisér

Den helt store styrke ved nyhedsbrevet er muligheden for at forene det personligt tilpassede budskab med én-til-mange kommunikation.
Skrevet den 07.07.2016, 12:00
Værdifuldt indhold til dit nyhedsbrev (del 6): Segmentér og personalisér

Segmentér dine modtagere og personalisér dit indhold

Selv om du sender dit nyhedsbrev ud til en liste på flere tusinde modtagere, kan du nemt målrette dit indhold. så det bliver så relevant som muligt for den enkelte modtager.

Først og fremmest handler det om at segmentere dine modtagere i de kategorier, som det giver mening for dig at differentiere på. Det kan være:

  • Købshistorik
  • Branche
  • Geografisk placering
  • Køn
  • og meget andet…

Professionelle e-mail marketing systemer giver dig mulighed for enkelt at lave denne segmentering, og med et integreret system som Dynamicweb kan du nemt foretage din segmentering, eksempelvis på baggrund af din modtagers købshistorik.

Jo mere af segmenteringen, du kan lave, allerede i det øjeblik modtageren skriver sig op til nyhedsbrevet, jo lettere kan du gøre det for dig selv. Det er dog altid en balance, da du ved at bede om flere informationer end navn og e-mail også hæver barrieren for tilmeldinger.

Når du har din segmentering på plads, kan du bruge det til at personalisere indholdet af dit nyhedsbreve på baggrund af de data, du har på den enkelte modtager.

Det kan du gøre på flere forskellige måder

Vis kun relevante indholdselementer. Hvis du eksempelvis sælger mountainbikes og landevejscykler, vil du gerne lave et nyhedsbrev med information om og tilbud på begge dele. Det er bare ikke lige relevant for alle modtagere – hardcore mountainbikere har ikke brug for landevejscykler - så ved at personalisere nyhedsbrevet på baggrund af modtageren købshistorik eller interesser kan du sørge for, at modtagere med interesse for mountainbikes kun får tilsendt den information, som er relevant for ham.

Giv kun relevant information. I samme boldgade som ovenstående kan du eksempelvis lave én nyhedsbrevudsendelse med et antal arrangementer eller lignende og sørge for, at modtagerne kun får vist det arrangement som er geografisk tættest på ham.

Giv dine nyhedsbreve en mere personlig tone. Ved at tiltale modtageren med fornavn i nyhedsbrevet bliver du mere personlig. Personaliserede emnelinjer har generelt en højere åbningsrate end emnelinjer uden personalisering, men synes du, at det bliver for meget af det gode, kan du med i stedet personalisere preheader-teksten eller indledningen på nyhedsbrevet.

Giv en gave. Hvis du kender dine modtageres fødselsdato, kan du automatisk udsende en mail med et ekstra godt fødselsdagstilbud eller en gave på dagen.

Kom godt i gang

For at gøre det nemt og mere overskueligt har vi samlet hele blogserien (del 1-6) i ét white paper, som du kan downloade her.

God fornøjelse med din email marketing indsats.