Værdifuldt indhold til dit nyhedsbrev (del 5): Få modtagerne til at åbne og læse

Selv det bedste indhold skal pakkes ordentligt ind for at fange modtagerens opmærksomhed længe nok til, at han får lyst til at pakke det ud. Derfor skal du have styr på de elementer, som nyhedsbrevet er bygget op af.
Skrevet den 30.06.2016, 12:00
Værdifuldt indhold til dit nyhedsbrev (del 5): Få modtagerne til at åbne og læse

Vælg et meningsfuldt afsendernavn

Det første, modtageren ser i sin indbakke, er afsendernavnet, så derfor er det vigtigt, at det vækker umiddelbar genkendelse.

Den sikre løsning er at bruge virksomhedens navn som afsender – det giver genkendelighed i indbakken, fordi modtageren ved, at han har skrevet sig op til et nyhedsbrev fra din virksomhed.

Du kan også gå en kende mere personligt til værks ved også at bruge en persons navn kombineret med firmanavnet: ”Jens Jensen, Firma X”.

Nogle vælger kun at bruge et personnavn – det giver et mere personligt præg som i en almindelig 1-til-1 e-mail, men koster til gengæld på genkendeligheden.

Det eneste, du i hvert fald ikke må gøre, er at bruge ”noreply@firma-x.dk”. Man skal anstrenge sig for at virke mindre imødekommende end det, men ikke desto mindre er der faktisk virksomheder, som sender nyhedsbreve ud på den måde.

Emnelinjen – hellere klart end smart

Emnelinjen er det element, der har størst indflydelse på, om din modtager åbner mailen eller lader den glide stille over på de ulæste e-mails kirkegård.

Emnelinjen må meget gerne påkalde sig opmærksom, men lad være med at blive overkæk eller unødigt kryptisk. Modtageren bruger kun et øjeblik på at vurdere, om en mail er relevant eller ej, så lad emnelinjen give et klart billede af den værdi, han får ud af at åbne den.

Hold den kort. Hvis emnelinjen er for lang, skærer modtagerens e-mailprogram den over, så sørg for at holde den kort og med de vigtigste ord først. Denne regel bliver stadig vigtigere i takt med, at flere og flere nyhedsbreve åbnes med mobilen.

  1. Højst 50 anslag – og helst under 35, som er grænsen for emnelinjens størrelse i mails vist på en iPhone
  2. Undgå om muligt ord over 7 bogstaver.

CASE: TUBA
TUBA hjælper børn af alkoholmisbrugere, og én af de vigtigste målgrupper er lærere og andre, der arbejder med børn og unge i hverdagen. Derfor har TUBA lavet et nyhedsbrev målrettet dem.

Derfor er det godt
Indholdet er udviklet med afsæt i en analyse af, hvilke spørgsmål modtagerne efterlyser svar på. En del af indholdet er lavpraktiske råd – for eksempel ”3 ting du skal vide, når du taler med barnet fra misbrugsfamilien” -  som let kan omsættes til handling for modtageren og dermed gøre umiddelbar nytte.

Brug din preheader-tekst klogt

Alle nyhedsbrevssystemer har et lille preheader-tekstfelt, som fysisk befinder sig i øverste venstre hjørne. Det er det første, din modtagers e-mailprogram læser efter emnelinjen, og den bliver derfor vist i modtagerens preview-vindue.

Udfylder du den ikke, vises i stedet typisk en intetsigende tekst i stil med ”View this email in your browser”.

Preheader-teksten er nok det mest underprioriterede element i nyhedsbreve generelt. Få bruger den, og endnu færre bruger den klogt.

Her er 3 enkle måder at bruge preheader-teksten til at øge din åbningsrate:

  1. Udbyg emnelinjen. Preheaderteksten giver dig en mulighed for udbygge den pointe, du formentlig ikke helt havde plads til i emnelinjen.
  2. Brug teksten som teaser for den del af indholdet, som du ikke vinkler på i din emnelinje.
  3. Kom med en klar call to action for at give modtageren incitament til at åbne nyhedsbrevet med det samme.

Æg, væk, dæk!

Når din modtager åbner nyhedsbrevet, er der stor sandsynlighed for, at han skanner ned over teksten frem for at læse fra første til sidste ord. For at slå en klo i ham undervejs, skal du bruge tid på at lave gode overskrifter til de enkelte afsnit i nyhedsbrevet

En god, gammel journalistisk tommelfingerregel er, at gode overskrifter er defineret ved at være:

  1. Æggende, så læserens nysgerrighed bliver pirret.
  2. Vækkende, så læseren bliver opmærksom på, at her er noget interessant for netop ham.
  3. Dækkende, så man ikke bliver skuffet eller irriteret over, at teksten ikke indeholdt det, overskriften lovede.

CASE: Flügger farver
Flügger farver udsender et nyhedsbrev til medlemmerne af Flügger farver klub med inspiration, nyheder og tilbud to gange månedligt.

Derfor er det godt
Flügger farver bruger primært sine nyhedsbreve til at rådgive og inspirere og sekundært til salg. Med gør-det-selv videoer, designtips og rådgivende artikler formår Flügger at tilbyde målgruppen med flere forskellige typer værdifuldt indhold.

Gør links mere interessante end ”Klik her”

Din linktekst vil ofte være noget af det, øjet lander på, fordi den er fremhævet i forhold til resten af teksten.

Brug linkteksten til at formidle den værdi, modtageren får ud af at klikke på linket frem for det klassiske ”Klik her”.

Hvis du for eksempel linker til en kundecase, giver det bedre mening at bruge essensen af historien som en teasende linktekst, á la: ”Se hvordan Firma X har sparet 30 % på it-budgettet”.

Brug billeder og video

Billeder er med til at give dit nyhedsbrev liv, men husk at langt fra modtagere har ”Vis billeder” slået til i deres mailprogram. Vær derfor opmærksom på, at billederne ikke kan tale for sig selv, og husk at give dem en meningsfuld alt-tekst.

Hvis du linker til en video på YouTube eller lignende, kan du med fordel bruge et billede fra videoen som link, selv om selve videoen jo ikke kan afspilles i nyhedsbrevet. Video-links får ofte høje klikrater i nyhedsbreve.