SEO BASICS 2/3: Sådan skriver du de bedste title tags

Title tags er et super vigtigt værktøj i SEO-arbejdet. Her vil vi fortælle, hvad title tags er, hvor du møder dem, og hvordan du bedst skriver title tags på dit website.
Skrevetden 17.10.2019, 11:12
SEO BASICS 2/3: Sådan skriver du de bedste title tags

Dette er anden del af vores blogserie om SEO BASICS. Sørg for også at læse de andre indlæg om SEO generelt og om metabeskrivelser.

Et title tag er et HTML-element, der afgør titlen på en webside. Title tags vises på SERP’er (Search Engine Results Pages, eller søgeresultatsider på dansk) som den klikbare overskrift på det givne resultat, og de er vigtige for både brugervenlighed, SEO og social sharing. En sides title tag er tænkt som en præcis og kortfattet beskrivelse af sidens indhold – en overskrift. Google viser som regel de første 50-60 tegn af overskriften, så det vil være bedst at bruge maks 60 tegn på din overskrift, så den giver mening for læseren.

Title tags er med til at hjælpe søgemaskinen med at forstå, hvad dine sider handler om, og de er ofte den første del af siden, som dine besøgende møder. Title tags optræder hovedsageligt tre steder: SERP’er, webbrowsere og sociale medier.

 

  1. Søgeresultatsider (også kendt som SERP’er)
    Dit title tag afgør (med nogle få undtagelser) hvad din side hedder i SERP’en, og det er altså tit din besøgendes første møde med din side.


     
  2. Webbrowsere
    Dit title tag vises også i toppen af din webbrowser, hvor det især bliver set af folk, der har mange åbne faner. Unikke og let genkendelige titler, med de vigtigste søgeord først, er med til at sikre, at dine besøgende ikke overser dit indhold.


     
  3. Sociale medier
    Sociale medier bruger dit title tag til at afgøre, hvad der skal vises, når din side bliver delt. Her skal du dog være opmærksom på, at nogle sociale medier (såsom Facebook og Twitter) har deres egne metatags, der gør det muligt at skrive særlige titler specifikt til dem. På denne måde kan du optimere dit indhold til hvert medie og skrive enten kortere eller længere titler der, hvor du kan drage nytte af det.

 

Sådan skriver du et godt title tag

Title tags er en vigtig del af både brugeroplevelsen og din rangering i Google – så hvis du bliver dygtig til at skrive dem, kan du høste mange frugter på en lille indsats. Her får du nogle råd til at optimere dine title tags, både i forhold til SEO og brugervenlighed:

  1. Hold øje med længden
    Google sætter grænsen for title tags ved 600 pixels. Det kan være svært at forestille sig 600 pixels, så derfor er 50-60 tegn en god tommelfingerregel. Hvis du har mange tegn, der er mange pixels brede, for eksempel ”K” eller ”W”, så bør du sigte efter et kortere title tag. Men hvis du derimod har mange tegn, der er slanke, for eksempel ”I” eller ”t”, så kan du ofte skrive mere end 60 tegn i dit title tag. Hvis dit title tag er for langt, vil søgemaskinen skære slutningen fra og erstatte den med ”…”, hvilket kan fjerne vigtige ord fra din overskrift. Se eksemplerne forneden og husk, at længere overskrifter nogle gange fungerer bedre på sociale medier, og nogle overskrifter bliver af den ene eller anden årsag nødt til at være lange. Det er godt at være opmærksom på, hvordan overskriften ser ud på SERP’en, men den eneste straf for en lang overskrift er ”…”. Brug din egen dømmekraft og tænk som en kunde, der besøger dit website via en søgemaskine.


     

Nogle gange kan Google finde på at afskære din tekst og så tilføje dit brandnavn til sidst, og her er det kun 35 af de overskriften tegn, der bliver vist (teksten før ”…” er den originale tekst):

 


 

  1. Undgå at bruge overdrevet mange SEO-søgeord
    Når du skriver en overskrift, bør du undlade at proppe den fuld af søgeord i forskellige variationer. Disse overskrifter er dårlige for brugervenligheden og kan bringe dig i problemer med søgemaskinerne. Søgemaskiner forstår godt variationer af de samme søgeord, og det er både unødvendigt og kan give bagslag at proppe alle bøjningerne af dit søgeord ind i ét title tag.
  2. Giv hver side en unik overskrift
    Unikke overskrifter hjælper søgemaskinerne med at forstå, at dit indhold er unikt og værdifuldt – og så hjælper det også med at øge din click-through-rate. Når vi snakker om hundreder, eller tusinder af sider, kan det virke umuligt at skrive en unik overskrift for hver side, men med et moderne CMS og kodebaserede skabeloner er det muligt at have unikke overskrifter for alle de vigtigste sider på dit website uden at begrave dig i manuelt arbejde. Hvis du for eksempel har tusindvis af produktsider baseret på en database med produktnavne og kategorier, så kan du bruge den data til at generere et unikt title tag for hver produktside.

    Undgå fuldstændigt standardoverskrifter som ”Home” eller ”New Page” – overskrifter som disse kan få Google til at tro, at du har kopieret indholdet fra en anden af dine sider (eller værre, en af dine konkurrenters sider). Før du søsætter en ny overskrift, så spørg dig selv, om du selv ville klikke på en side med dette navn.
  3. Sæt de vigtige søgeord først
    Du bør skrive de vigtigste søgeord først. Undersøgelser viser, at besøgende ofte kun skimter så lidt som de første to ord i din overskrift, før de beslutter, om de vil klikke sig ind på siden eller ej.
  4. Brug dit brand
    Hvis du har et stærkt og velkendt brand, så kan det hæve din click-through-rate, hvis du skriver navnet på dit brand i dine title tags.
  5. Skriv til dine kunder
    Selvom title tags er meget vigtige for SEO-arbejdet, så husk, at dit vigtigste mål er at tiltrække klik fra de besøgende, som vil finde værdi i dit indhold. Det er livsvigtigt at have hele brugeroplevelsen i tankerne, når du skriver dine title tags. Dit title tag er den nye besøgendes første interaktion med dit brand, når vedkommende finder det i et søgeresultat – og derfor skal dit title tag formidle det mest præcise budskab.

Vil du lære mere? Læs flere af vores blogindlæg om SEO:

Én af vores kunder, Arkil, har brugt deres nye informationsportal til at lave SEO. Læs casen her.