Sådan skaber du en Facebook-annonce, der sparker røv!

Skal du bryde gennem larmen på Facebook med dine annoncer, kræver det noget gennemslagskraft. Det handler om at skille sig positivt ud hele vejen igennem og tilbyde noget brugbart – ellers drukner du nemt i strømmen af opdateringer. Vores Facebook-specialister fra Obsidian Digital vil gerne dele 8 konkrete tips til Facebook-annoncering.
Skrevet af Sasa Kovacevic, Head of SEO, Obsidian Digital den 07.11.2017, 12:00
Sådan skaber du en Facebook-annonce, der sparker røv!

Vil du gerne øge gennemslagskraften på din Facebook-annoncering, er der mange forskellige parametre, du kan skrue på. For det er nemt at forsvinde i mængden af opdateringer, og du kan sjældent genbruge det, som virkede overfor en målgruppe, når du skal annoncere for en anden. 

En ting gælder dog for alle de målgrupper, du henvender dig til: Dit tilbud skal være relevant, værdiskabende og give mening for målgruppen. Ellers har det slet ingen gennemslagskraft. Men det kommer vi tilbage til. 

Sørg for en fængende overskrift
Som alle andre steder er vi nogle værre zappere. 70 % af alle Facebook-brugere læser kun overskriften, før de afgør, hvorvidt de skal klikke på din annonce eller dit opslag – eller de skal lade være. Derfor er det vigtigt, at du får komponeret en fængende overskrift, der:
  • Er klar, konkret, præcis og samtidig anderledes end andres overskrifter
  • Bruger handlingsaktiverende ord som f.eks. ”Få”, ”Prøv” eller ”Lær”
  • Fokuserer på de fordele ved dit tilbud, der er relevante for målgruppen
Nedenstående er et eksempel på en fængende overskrift fra Shopify:
 
 
Skab et uimodståeligt tilbud
Især relevansen overfor målgruppen er vigtig. Tilbyd folk noget, der skaber værdi for dem, og gør tilbuddet så godt, at det bliver nærmest uimodståeligt. Sørg samtidig for at svare på spørgsmål som:
  • Hvorfor skal jeg klikke på dit tilbud?
  • Hvad får jeg ud af at købe det?
  • Hvorfor er det et bedre tilbud end konkurrenternes?

Nedenstående er et ”uimodståeligt” tilbud fra The New York Times:

Sørg for social proof, når du går i gang med nye målgrupper
Har folk aldrig hørt om dig før, vil de være lidt mere forsigtige med at slå til på dit tilbud – også selv om det er helt gratis. Men kan de se, at mange andre har slået til, bliver de lemminger og følger efter. Så husk at:

  • Fortælle hvor mange følgere I har på Facebook
  • Fortælle hvor mange der allerede har købt jeres produkt
  • Vise firmakundernes logoer, hvis I har kendte brands imellem

Nedenstående er et godt eksempel på social proof fra Brathwait:

Kun kort tid og i begrænset mængde
Gode gamle FOMO – Fear Of Missing Out – virker stadig. Ikke bare i form af knaphed og tidsbegrænsning, men også hvis du kan formulere annonceteksten, så du kan få den enkelte Facebook-bruger til at tro, at de er de sidste, der ikke har opdaget eller taget det her i brug endnu. F.eks. denne her annonce som promoverer projektstyringsværktøjet Scoro:

Du kan naturligvis også bare bruge det gode gamle trick med at tidsbegrænse et virkeligt godt tilbud, eller kun tilbyde det til de første 10, der slår til på annoncen. Ingen ønsker at gå glip af det godt tilbud – men det kræver så også, at det rent faktisk er det.

Sæt barren høj for både design, tekst og billeder
Troværdigheden af din annonce er ekstrem vigtig for gennemslagskraften – og det er nemt at spænde ben for troværdigheden, hvis bare en af parametrene design, tekst eller billedvalg hænger i bremsen.

F.eks. kan du skrive nok så god en overskrift og annoncetekst, hvis billedet skyder helt forkert i forhold til tilbud og målgruppe – eller er set før, fordi det er et gratis stockphoto – og omvendt kan det mest opsigtsvækkende billede blive skudt til hjørne af en dårlig tekst.

Så sæt barren højt og sørg i øvrigt for, at annoncedesignet er mindst 1200 x 628 pixel. Det giver det bedste resultat. 

Nedenstående er et godt billede til annoncering af Asana:

Larm med farverne

En god måde at få opmærksomhed på, er ved at vælge nogle farver, der tiltrækker folks opmærksomhed, når de ser annoncen på deres væg. Vores erfaring er, at de annoncer som virker bedst, anvender enten:
  • Meget lyse billeder med næsten hvid baggrund eller
  • Anvender billeder med stor kontrast og meget stærke farver.
Brug gerne farvepsykologi, når du udvælger farverne. Altså f.eks. at rød signalerer begejstring, blå troværdighed, lilla kreativitet og gul optimisme eller billigt og discount. Husk endvidere at tjekke, at farvevalget ser godt up på både mobil, tablet og computer. Nogle farver er bare ikke velegnede til f.eks. mobilbrug.
 
Nike er rigtig gode til at bruge stærke farver i deres annoncering:
 
 
Splittest for at finde den bedste annonce
På nettet er intet mejslet i sten og det gælder også på Facebook. Så byg flere forskellige versioner af dine annoncer og brug Facebooks muligheder for at splitteste annoncerne. 
 
Du kan teste alle annoncens bestanddele. Både overskrift, annoncetekst, billeder, video og annoncetype kan du ændre på i de forskellige versioner. Udnyt det fuldt ud og opret mange forskellige versioner af den samme annonce. Det giver dig samtidig værdifuld indsigt i målgruppens præferencer for både billeder, tekst og opbygning.
 
Sådan her ser det ud, hvis du virkelig gør alvor af A/B test:
 
 
Brug annonceformater, der fastholder brugeren
Skal du øge chancerne for, at folk klikker på din annonce, skal du vælge annonceformater, der fastholder brugeren. 
 
Bedst – og i øvrigt billigst i kost-per-klik (CPC) – er video. Den fænger og fastholder meget, meget bedre end tekst og stillbilleder, fordi videoen starter automatisk, så snart den kommer inden for synsfeltet på din væg. Men overgør det ikke. Hold videoen kort og afslut den med et klart call-to-action – og husk at sætte undertekster på, da mange på Facebook ser videoen uden lyd på.
 
Et andet meget fængende annonceformat er de såkaldte karruselannoncer, der kan bestå af flere billeder med tilhørende overskrift, tekst og knap. Her kan Facebook-brugeren klikke sig gennem de enkelte slides i karrusellen et efter et. 
 
Denne annoncetype virker fantastisk, hvis du sørger for, at:
  • Det første slide i karrusellen er så godt, at folk glæder sig til at se det næste
  • Der fortælles en sammenhængende historie gennem alle slides i karrusellen
  • Der anvendes et klart CTA i overskriferne med ord som ”Få”, ”Prøv”, ”Lær” osv.

Der er masser af andre smarte tricks
Her fik du de otte tricks til at skabe slagkraftige Facebook-annoncer, som Obsidian Digital mener har størst effekt. Derudover er det også vigtigt, at du sørger for, at:
  • Du anvender separate landingssider for hver enkelt Facebook-kampagne. Se hvorfor du skal gøre det.
  • Du skal ikke kører med den samme kampagne så længe, at folk bliver trætte af den. Tjek din CTR løbende eller find branchestandarden her.
  • Du formår at teste de forskellige Facebook reklamer som platformen har til rådighed. Se dem alle i dette indlæg med eksempelbilleder.
  • Landingssiden, de besøgende kommer ind på, er logisk og flot opbygget. Se et eksempel her om Romaskiner, hvor landingssiden fokuserer på information, oversigt over modeller, uddybende information og bunden samt eksterne ”find mere information” links, hvis brugeren ikke fandt, hvad de ledte efter.
  • Du spiller på folks følelser i billedvalg og tekster i annoncerne. Se disse 12 måder at gøre dette på.
  • At du bruger emojis i annonceteksterne – det giver op til 241 % flere klik!
Husker du alle disse parametre, er vi helt sikre på, at du får meget mere ud af din Facebook-annoncering.