Overvejelser ved investering i digitalisering

Det har været kendt i lang tid - personalisering konverterer. Onlinekøbere er meget mere tilbøjelige til at købe, hvis de får relevant information i stedet for et bredt budskab, og kunderne kræver en ensartet købsoplevelse på alle salgskanaler. B2C-virksomheder har kæmpet med Omnichannel konceptet i årevis, og på trods af enorme investeringer er det stadig kun få, der kan hævde at have opnået dette til fulde. Det er der flere årsager til. Mere om det senere.
Skrevet af Jesper Nordestgaard, Digital Advisory Manager, Solteq Danmark den 25.02.2022, 08:00
Overvejelser ved investering i digitalisering

For B2B-virksomhed er udfordringerne meget de samme. Når alt kommer til alt er de, der køber online efter arbejdstid de samme, der også køber varer på vegne af deres arbejdsgiver i løbet af arbejdsdagen, så hvorfor skal de to oplevelser være forskellige? Dette understøttes af undersøgelser fra Forbes, der viser, at B2B-købere har foretaget 12 onlinesøgninger og er mere end halvdelen af vejen ind i købsflowet, før de beslutter sig. Ifølge McKinsey er B2B købere ikke længere bange for at foretage indkøb online. De er i høj grad villige til at bruge penge på online services, forudsat at den nødvendige information er tilgængelig!

Kort sagt er personalisering og tilstrækkelig product information, der minimerer fejlkøb, nøglen både i B2C og B2B, men god produktinformation er nødvendigvis ikke den samme for de to.

Man kan tro, at det er nemt for en B2C virksomhed at opnå god produktinformation, da disse virksomheder allerede kender deres kunders krav fra de fysiske butikker. Men det er stadig vanskeligt, primært fordi disse produkt- og brugsoplysninger i øjeblikket er gemt i hovedet på hver enkelt sælger. Disse skal nu struktureres i en digital løsning, der tilbyder samme service gennem en browser eller en App. Oven i dette kræves tætte integrationer for at sikre korrekte priser og lagerstatus. Det er svært at opnå alt dette, hvilket er udfordringen med Omni

I B2B verdenen er den vigtigste produktinformation hvor produktet passer ind. Det lyder simpelt, men det er det ikke! Data som størrelse og farve kommer ofte fra et data struktureret PIM-system, mens denne type data er ofte lagret andre steder, som i ERP, CRM-systemet eller tekniske tegninger.

På grund af dette er det tydeligt, at digitalisering af en B2B-virksomhed kræver integrationer mellem systemer, og med det følger flere leverandører, der skal samarbejde og koordinere deres leverancer. Det betyder større risiko, og den bedste løsning er den som minimerer denne risiko.

En umiddelbar konklusion kan være at vælge én platform, der har det hele – ERP, PIM, eCommerce osv. Sådanne løsninger findes, og selvom de matcher nogle simple forretninger, er pakkeløsninger sjældent et godt valg for de fleste, da de kan være svære eller umulige at tilpasse. Med andre ord, det som ser meget enkelt ud i starten kan snart resultere i dårlig kundeservice og en dårlig investering

En god regel er - brug løsninger til deres tilsigtede brug! Lad være med at klemme en ehandelsløsning ind i et ERP system, idet du med stor sandsynlighed vil løbe ind i udfordringer, når du vil give kunden et fuldt overblik over deres installationerne i stedet for blot en produktliste eller lignende.  

Konklusionen er: Invester i de løsninger, der tilbyder så få integrationer som muligt, men samtidig må du ikke falde for fristelsen af at bruge en løsning til noget den ikke er tiltænkt.  

Da integrationer er nødvendige, er valget af leverandør en måde at minimere risiko. De mest sofistikerede løsninger, højeste budgetter og mest ambitiøse projekter kan let falde til jorden, hvis leverandørerene ikke samarbejder, eller hvis leveringsteamet ikke forstår de komplikationer og begrænsninger, som andre leverandører er udfordret med. En måde at afbøde dette på er at vælge en leverandør, der tilbyder ressourcer til alle tekniske og forretningsmæssige aspekter af projektet.

Hold øje med del to af "Overvejelser ved investering i digitalisering", der publiceres senere på måneden. 

Om Solteq

Solteq er en nordisk it-serviceudbyder og softwarehus, der har specialiseret sig i digitale forretningsløsninger og vertikale softwaremarkeder. Vores mission er at forenkle den digitale verden for at gøre en bedre fremtid. Vi er en partner, der forstår at vende den digitale disruption til gavn for vores kunder. De nøglesektorer, hvor virksomheden har langvarig erfaring, omfatter detailhandel, gæstfrihed, fremstilling, industri, energi og service.

Solteq opererer i Finland, Sverige, Norge, Danmark, Polen og Storbritannien med 13 kontorer og beskæftiger +600 fagfolk.

Vi er specialister i Dynamics 365 Business Central, Manufacturing, Warehouse Logistics, Digital commerce, Commerce, Omnichannel, Customer Experience, Digitalisering, Digital Business, Customer Engagement, Software, Business Development, POS, Robotics, Blockchain og AI.

Læs mere på Solteq.com