Impulsen ved e-handel: Hvad er impulskøb, og hvem gør det?

For mange e-handel operatører består en stor del af ens salg sandsynligvis af impulskøb.
Skrevet den 13.05.2020, 10:00
Impulsen ved e-handel: Hvad er impulskøb, og hvem gør det?


En stor del af e-handel består sandsynligvis af impulsive køb. Men hvad nu hvis man kunne forstå, hvad det er, der udløser impulskøb, hvem der gør det, og hvordan man øger impulsive køb hos kunderne? Det får du svar på her. Lad os starte med at se på, hvad der definerer impulskøb.

Der er fire forskellige typer impulskøb:

  • Ren impuls
    Et ikke-planlagt køb, hvilket kunne være at købe en håndlavet keramisk skulptur, man ser på Etsy, som man godt kan lide.
  • Impuls ved påmindelse
    At se et produkt og huske, at du har brug for det. Det kan eksempelvis være at købe AA-batterier ved kassen til en gadget, som man lige har købt.
  • Suggestiv impuls
    At se et produkt og visualisere et behov for det. Eksempelvis ved køb af sokker efter at have set et anbefalet produkt på en e-handel hjemmeside, der sælger sko.
  • Planlagt impuls
    Drage fordel af et kampagnetilbud ved et ikke-planlagt køb. Dette kan være tilføjelsen af en vare til indkøbskurven for at opnå gratis forsendelse.

Tip 1: Da kunder kun fortager impulskøb efter at have været udsat for et produkt eller en kampagne, vil det sige, at jo flere produkter, promoveringer og komplementære produktsammensætninger, der synliggøres på et e-handelswebsted, desto større er potentialet for impulskøb. Da impulskøbere ikke er drevet af nøjagtige specifikationer, skal der fokuseres mere på visuelle elementer på produktsider end på skriftlige beskrivelser – Inkludér derfor flere visuelle elementer, der demonstrerer nøjagtigt, hvordan et produkt ser ud og fungerer.

Tip 2: Undersøgelser viser, at yngre mennesker og personer, som betragter det at handle som en form for underholdning, er mere tilbøjelige til at foretage impulskøb. For at appellere til disse demografiske oplysninger skal man derfor holde sin hjemmeside optimistisk og handlingsorienteret. Der kan til fordel vises produktanbefalinger under en overskrift såsom ”fuldfør looket” på en hjemmeside for tøjhandel, hvilket antyder, at købet af en bestemt vare er ufuldendt uden det komplementære produkt.

Tip 3: Husk de 4 typer impulskøb, og forestil dig kunderejsen, og hvordan kunden når til hvert impulskøb for hver produkttype, der sælges. Hvis de benytter sig af en kampagne, hvad er deres path to purchase, og hvilke varer køber de med den kampagnekode? Minder din hjemmeside kunderne om, at de mangler et produkt, hvorefter de køber erstatningen? Svarene varierer bredt mellem e-handelssiderne og produktkategorier, men købets spontanitet forbliver den samme.