Google viser flere tegn i metabeskrivelsen – hvad betyder det for mig og min hjemmeside?

Google ændrer officielt på deres anbefalinger for længden på metabeskrivelser, så du kan have helt op til 320 tegn i din metabeskrivelse.
Skrevet af Sasa Kovacevic, Head of SEO, Obsidian Digital den 03.01.2018, 12:00
Google viser flere tegn i metabeskrivelsen – hvad betyder det for mig og min hjemmeside?

Siden midten af november har Google vist flere end de sædvanlige omkring 155 til 165 tegn i de metabeskrivelser, de viser til hvert eneste søgeresultat. Faktisk ser den maksimale længde ud til at være fordoblet, og den vigtige pointe er, at der ikke er nogen fast længde længere. Længden afhænger helt af, hvad du selv angiver som metabeskrivelse eller hvad Google vælger at bruge af tekst fra din hjemmeside i stedet.

I mange år var omkring 155-160 tegn den faste anbefaling på længden af de metabeskrivelser, som du kan angive til hver eneste side på din hjemmeside. Senere blev længden konverteret til pixels, fordi Google ønskede mere ens og grafisk afbalancerede søgeresultater.

Men nu ændrer Google officielt igen på deres anbefalinger for længden på metabeskrivelser, så du kan have helt op til 320 tegn i din metabeskrivelse. Det er en officiel udmelding og altså ikke noget, de kun tester længere. Det er virkeligheden for os fremover.

Se et eksempel her:

Det sker naturligvis, fordi de ønsker at give brugerne af deres søgemaskine bedre svar på deres søgninger direkte i søgeresultaterne. Det er ikke den officielle forklaring, men tydeligvis deres intention. Dermed kan de nemlig spare hovedparten af brugerne for at klikke videre til en hjemmeside fra søgeresultaterne.

Samtidig bliver Google mere egenrådige i deres valg af metabeskrivelse. Det viser de første analyser – eller også sker det bare oftere nu, hvor folk ikke har fået tilpasset længden på deres metabeskrivelser endnu. I hvert fald oplever vi netop nu, at Google oftere tager f.eks. manchetten fra hjemmesiden og viser som metabeskrivelse frem for den tekst, du selv har angivet – netop for at få en så beskrivende tekst ind i søgeresultaterne som muligt.

Længere metabeskrivelser er ikke nødvendigvis dårligt for din hjemmeside

Men betyder det ikke, at du kommer til at miste en masse trafik fra Google på den konto? Jo sandsynligvis, fordi folk ikke nødvendigvis behøver at klikke sig hele vejen hen til din hjemmeside, for at få svar på deres søgning. 

Men det betyder samtidig, at kvaliteten og relevansen af den trafik der så kommer, bliver meget større. For den længere metabeskrivelse betyder også, at folk bedre kan danne sig et billede af kvaliteten af den tekst, som I har på hjemmesiden. Derfor kan de nemmere skille skidt fra kanel allerede i søgeresultaterne og vælge jeres hjemmeside fremfor jeres konkurrenters, fordi I selvfølgelig har en meget bedre tekst end dem.

Samtidig giver en længere metabeskrivelse en større CTR (click-through rate), fordi den – i hvert fald i øjeblikket – giver mere screen estate i søgeresultaterne. Det giver øget synlighed og dermed større chance for, at folk vælger jeres søgeresultat.

Giv svaret på søgningen i metabeskrivelsen

Den længere metabeskrivelse betyder ikke bare, at du skal have flere ord i metabeskrivelsen. Du skal skrive den helt om, så den giver svaret på den søgning, som I gerne vil ranke for, og samtidig teaser fordelene ved at klikke på jeres søgeresultat frem for de andres. 

Det må nemlig forventes, at Google vil præmiere dem, der viser det bedste svar på søgningen med en højere placering i søgeresultaterne for den pågældende søgning – og måske ophøje den til det fremhævede søgeresultat for søgningen. Begge dele vil igen have afsmittende virkning på placeringerne af resten af jeres websites sider i søgeresultaterne.

Topplaceringerne kommer til at betyde endnu mere

Med længere metabeskrivelser stiger behovet for at scrolle nedad i søgeresultaterne. Det vil øge nødvendigheden af at komme helt til tops i søgeresultaterne. For får folk opfyld deres søgehensigt opfyldt med det første eller andet søgeresultat, er der jo ingen grund til at rulle længere ned på siden.

Hvad skal jeg gøre nu?

Betyder det så, at du skal kaste dig over samtlige sider og skrive nye, længere og mere besvarende metabeskrivelser. I princippet ja – i hvert fald på sigt.

Men her og nu bør du kaste dig over dine vigtigste og bedst placerede sider, samt de sider som genererer mest trafik til hjemmesiden og skrive nye, længere metabeskrivelser til dem. Tjek også jeres vigtigste søgeord og se, hvor lange metabeskrivelser Google viser for dem – og tilpas så længden af jeres metabeskrivelser til disse.

For der er ingen garanti for, at Google fremover går efter at vise det maksimale antal tegn i metabeskrivelserne, selv om du bruger dem alle sammen. Typisk vil de vise omkring 230-300 tegn, alt efter længden af den relevante information, de finder på de hjemmesider, der indgår i søgeresultaterne.

Så selv om du har fået flere tegn at gøre godt med i metabeskrivelsen, er det bestemt ikke blevet nemmere at skrive en metabeskrivelse, som du er sikker på, at Google vælger.