Værdifuldt indhold til dit nyhedsbrev (del 3): Fastlæg dit nyhedsbrevskoncept

For at få størst mulig udbytte af sit nyhedsbrev er det vigtigt at have et klart koncept. Spørgmålene er mange og de melder sig ofte.
Skrevet den 16.06.2016, 12:00

Find det rigtige format

Et fast format skaber genkendelighed for modtageren og giver dig en ramme at arbejde inden for, så det bliver nemmere at udvikle indhold til det.

Der er ikke et autoritativt svar på, hvad der er det ”rigtige” format, men der er nogle forskellige veje at gå alt efter temperament og formål med nyhedsbrevet.

En vej er at lade dit nyhedsbrev fokusere på ét budskab hver gang. Det har den fordel, at det bliver meget hurtigt at afkode for modtageren, som kun skal forholde sig til én ting og ikke får mulighed for at fare vild i valget mellem forskellige call to actions.

I en verden med overfyldte indbakker og budskabs-overload kan den type klarhed være en fordel.

Nyhedsbrevet kan så enten indeholde en afsluttet tekst og en call to action til eksempelvis et salgsbudskab, eller den kan være en teaser-tekst, som har til formål at få modtageren ind på websitet og læse videre.

En anden vej at gå er et ”magasin-nyhedsbrev”, hvor du har flere budskaber med, som præsenteres helt kort og har til formål at trække modtageren ind og læse mere på websitet.

Den åbenlyse fordel her er, at du med flere skud i bøssen har større mulighed for at ramme rigtigt, så så mange af modtagerne som muligt oplever, at de hver gang får noget, som er interessant for dem.

Det er den mest brugte tilgang, og den kan også fungere fint. Man skal bare sørge for at begrænse sig. En undersøgelse fra Constant Contact har vist, at antallet af kliks ikke længere stiger, når man putter mere end 5-7 links i sit nyhedsbrev.

Find den rigtige frekvens

”Hvor tit skal jeg sende ud?”
Ovennævnte er nok et af mest stillede spørgsmål, og det tætteste, man kommer på et generelt svar, er: ”Oftere end du tror”.

Så længe du sikrer dig, at dit indhold er relevant for modtageren, er det meget svært at komme til at sende for mange nyhedsbreve.

En god tommelfingerregel er mindst én gang om måneden.

Mange virksomheder starter med en idé om at ville sende hvert kvartal eller måske hver anden måned – typisk fordi de mener, at enten ikke har tid til at udsende oftere, eller ikke har nok relevante budskaber på hjerte.

Men ressourcerne kan man prioritere sig til, og budskaberne er der. Ofte vise det sig nemlig, at virksomhederne, der vil sende for eksempel 4 gange årligt, kommer til at putte så meget indhold i hver enkelt, at det havde været bedre at fordele det på 6 eller 8 udsendelser.

Samtidig skal man huske, at det ikke er alle modtagere, der åbner nyhedsbrevet – og sender man kun én gang i kvartalet, kan der meget vel gå et halvt år eller mere imellem, at modtageren læser noget fra dig.