Mersalg med e-mail marketing del 2: Hvorfor hvad og hvordan e-mail marketing

Der findes et hav af opfattelser af, hvad e-mail marketing er, og hvad det ikke er. Hvorfor skal man bruge det, hvordan skal man bruge det og hvad er det helt præcist?
Skrevet den 09.11.2015, 12:00

Hvorfor e-mail marketing?

E-mail marketing har en række fordele som middel til at skabe mersalg:

  • E-mail marketing har en kæmpe effekt. For hver krone du investerer, får du op til 40 igen, viser en undersøgelse fra Direct Marketing Assocation (2014). Det forudsætter dog, at bruger din e-mail marketing til mere end bare at udsende klassiske webshop-nyhedsbreve.
  • E-mails når ud til dine kunder. I takt med at antallet af nye markedsføringskanaler er eksploderet, er e-mails af flere omgange blevet forsøgt skubbet til side som en forældet form for marketing. Men e-mail marketing lever stadig i bedste velgående – ifølge en undersøgelse fra McKinsey er e-mail næsten 40 gange mere effektivt til at skabe salg end sociale medier. Og gængse statistikker viser, at folk gerne vil modtage marketing e-mails, så længe de er relevante for dem.
  • Det er nemt at få op at køre. Du skal bare bruge dine kunders e-mail (som du kan samle ind, når de handler hos dig) og et system til at sende mails ud.
  • E-mail er billigt. E-mail er dit helt eget medie – du behøver ikke betale andre i dyre domme for at bringe dine budskaber ud til dine kunder.
  • Det opbygger langvarige kunderelationer. Med en kontinuerlig e-mail marketing-indsats kan du uge efter uge, måned efter måned levere indhold og tilbud til dine kunder, som hjælper med at skabe stærke kunderelationer.
  • Du kan automatisere en stor del af dit mersalg. Gjort rigtigt arbejder din e-mail marketing for dig, selv når du sover.
  • Du kan måle og optimere din indsats. E-mail marketing giver fremragende muligheder for at måle og optimere din indsats. Slut med gætværk og mavefornemmelser.

E-mail marketing behøver naturligvis ikke at overtage hele din marketingindsats. Det kan sagtens køre side om side med din indsats i andre marketingkanaler, fx sociale medier.

Hvad er e-mail marketing?

Der findes et hav af opfattelser af, hvad e-mail marketing er, og hvad det ikke er.

I denne blogpost ser vi e-mail marketing som det at udsende mails, der hjælper med at:

  • Skabe tillid til dine produkter og din virksomhed
  • Bygge kundeloyalitet
  • Gøre dit brand mere genkendeligt.

Først og fremmest ved at sende relevante tilbud og indhold, der hjælper eller underholder dine kunder.

Det er desuden vigtigt, at din e-mail marketing er baseret på permissions – det vil sige, at alle folk på din e-mailliste aktivt har sagt ja til at modtage mails fra dig. For eksempel i forbindelse med, at de har oprettet en kundeprofil i din webshop, eller at de har tilmeldt sig dit nyhedsbrev.

Det er sjældent nogen god idé at købe e-maillister eller på anden måde sende ud til folk, der aldrig har været i kontakt med din virksomhed før. I bedste fald er det spild af tid og penge. I værste fald kan det skade din virksomheds omdømme, fordi dine mails bliver anset som spam.

Hvordan e-mail marketing?

E-mail marketing er en særdeles effektiv måde til at skabe personaliserede og automatiserede marketingbudskaber, som aktiverer dine kunder og skaber salg.

Her er et par råd til at komme i gang:

Start småt
Det kan virke som en stor mundfuld at starte sin e-mail marketing op, så begyndt med de lavthængende frugter: Personalisér din faste nyhedsmail og lav en automatisk velkomstmail. Derfra kan du løbende bygge videre med adfærdsudløste mails, automatiske mailflows, splittesting og de mange andre muligheder med e-mail marketing.

Vælg den rigtige teknologi
Der, hvor e-mail marketing for alvor bliver smart, er, når du kan udnytte dine kundedata til at personalisere og automatisere dine mails. Overvej derfor en marketingplatform, som samler dit website, din nethandel og dit e-mail marketing system under ét digitalt tag og integrerer med dine kunde-, lager- og økonomisystemer. Det giver dig fantastiske muligheder for at personalisere, automatisere og optimere din e-mail marketing, så du kan skabe bedre kundeoplevelser og mere salg. Og så er det væsentligt nemmere at eksekvere, hvis alle dine systemer hænger sammen.