En god placering i søgeresultaterne er en langsigtet investering

Efter at de sociale medier – og i særdeles Facebook – i en periode henviste flere besøgende til din hjemmeside end Google, er bøtten ifølge BuzzSumo vendt. Antallet af delinger er faldet med 50 % på Facebook, hvilket har fået antallet af besøgende fra de
Skrevet af Sasa Kovacevic, Head of SEO, Obsidian Digital den 06.04.2018, 12:00

I flere år var Facebook kongen, når det gjaldt om at skaffe trafik til hjemmesiden. Derfor havde mange allerede spået om en ende på Googles store rolle i online og content markedsføring. Således kom der flere besøgende fra Facebook end fra Google i løbet af hele 2016 til de 2.500 hjemmesider, som firmaet Parse.ly havde som kunder.

Men så hen over sommeren sidste år skete der noget. Efter et forår med tæt løb mellem Facebook og Google som vigtigste trafikkilde, styrtdykkede trafikken fra Facebook, mens Google skød i vejret. Status er, at Google i dag leverer dobbelt så mange besøgende til føromtalte hjemmesider som Facebook – og sådan er det nok også for din hjemmeside.

Udviklingen understreges af tal fra Shareaholic, der ligesom Parse.ly’s er blevet offentliggjort i BuzzSumo’s årlige status over content trends på internettet. 

Færre delinger på Facebook

Så det er ikke alene de løbende ændringer i Facebooks algoritmer, der er skyld i faldet af besøgende fra verdens største sociale medier. Den overvejende årsag synes at være et drastisk fald på hele 50 % i antallet delinger på SoMe-platformen.

Der er ellers content nok at dele. For hen over de sidste 3-4 år er content-produktionen på det nærmeste eksploderet – igen. Det har medført, at det gennemsnitlige antal interaktioner med de enkelte stykker content er styrtdykket. 

Der udgives simpelthen for meget content, til at vi kan overkomme at reagere på det alt sammen – også selv om det er endog særdeles relevant for os. Derfor gætter eksperterne hos BuzzSumo på, at vi lider af et såkaldt ”content shock” og at vi derfor er begyndt at dele mindre. 

Samtidig er den organiske rækkevidde på Facebook faldet på grund af de føromtalte algoritmeændringer. Det har igen dæmpet lysten til at dele indhold i kommerciel sammenhæng, fordi værdien af delingerne bliver mindre og mindre for firmaerne.

Du går aldrig galt i byen med en god placering i søgeresultaterne

Det betyder, at det atter er Google, der er kongen, når det gælder om at skaffe trafik til din hjemmeside. Så hvis du troede, at du kunne begynde at skure ned på det SEO-arbejde, tager du helt fejl. For når alt andet svigter, skaffer Google dig stadig en fast strøm af besøgende. For det er på ingen måde blevet umoderne at søge efter oplysninger på nettet via Google.

Samtidig har Google indført nye og bedre algoritmer og tiltag som f.eks. RankBrain. Det har øget kvaliteten af de søgeresultater, der kommer til tops i Google. Det har givet brugerne tilliden til Google tilbage, og gør, at der i dag er endnu flere, der bruger søgemaskinen som deres primære vej til ny viden på nettet.

Her stolede folk tidligere mere på det indhold, som folk delte på Facebook. Det var ud fra rationalet om, at der havde været et par levende menneskeøjne, der havde set på indholdet, før det var blevet delt. Så for nogen, begyndte søgningerne i en periode på Facebook, ved at folk så på, hvilket relevant indhold om et givent emne, deres venner havde delt. Men med færre delinger, bliver udbuddet af indhold mindre.

Så i dag er folk atter tilbage ved Google – og det spår vi, vil være det, som folk altid vender tilbage til. Derfor er SEO-arbejdet lige så vigtigt som altid og det vil det blive ved med at være. For en god placering i søgeresultaterne vil altid være en sikker investering i trafik til din hjemmeside, uanset hvilke nye teknologier og initiativer, der ellers måtte dukke op i fremtiden.