Bliv fundet på Google – SEO optimér dit indhold i Dynamicweb

Organisk trafik fra Google er på mange hjemmesider den største kilde til besøgende og salg, og derfor er det afgørende at vi optimerer vores hjemmesider til at blive vist så meget som overhovedet muligt i søgemaskinerne.
Skrevet af Tobias Ehlig, Indehaver af SearchBrain den 10.07.2018, 08:30
Bliv fundet på Google – SEO optimér dit indhold i Dynamicweb

Søgemaskineoptimering (SEO) består af en række mere eller mindre avancerede teknikker, men en af de mest simple er at optimere den titel og den beskrivelse som vises på ens sider ude på Google.

Nedenfor ses det hvordan forsiden af Dynamicweb.dk fremstår på Google. Den store tekst i toppen er det man i SEO-termer kalder et title tag, og som hedder Titel når du skal ændre den inde i Dymanicweb. Den længere tekst i bunden er det man kalder meta description, og som hedder Beskrivelse i Dynamicweb.

Du har mulighed for at påvirke hvordan din hjemmeside fremstår på Google, og det skal du selvfølgelig udnytte. Det er dog ikke altid Google vælger at vise den titel og beskrivelse du har indtastet i Dynamicweb, men hvis du skriver nogle gode tekster, så er chancen stor for, at de vælger at bruge det du har skrevet.

Alt efter hvilken type af forretning du sidder i, så kan der være forskellige typer af sider som skal Google-optimeres. Ofte er der to primære sidetyper som er relevante at optimere, nemlig kategorisider og produktsider.

Kategorisider kaldes også produktlister, og det er altså her man viser en række forskellige produkter af en bestemt type, som man så kan klikke sig videre ind på. Inde i backenden i Dynamicweb skal du finde den sektion der hedder Meta information – det er nemlig her du kan indtaste den titel og beskrivelse som vises ude på Google.

Produktsider er her hvor man fremviser ét enkelt produkt. Når du vil Google-optimere disse sider, så skal du også finde den sektion der hedder Meta information inde i Dynamicweb. Den ser lidt anderledes ud end for kategorisider, men de to felter du skal udfylde hedder det samme.

Nu er spørgsmålet så: Hvordan udfylder man titel og beskrivelse bedst muligt?

Der er en grænse for hvor lange dine tekster kan være. I praksis har du et bestemt antal pixels til rådighed, dvs. du kan fx skrive flere i’er end m’er, fordi de fylder mindre. Men fordi det er svært at forholde sig til, så regner man det ofte i antal tegn i stedet for.

For titlen er hovedreglen, at man har 70 tegn til rådighed. Du kan i princippet skrive så meget du vil, men hvis du skriver flere end 70 tegn, så er der stor risiko for, at Google ikke viser det hele, og så risikerer du, at din titel ikke giver mening for folk at læse.

Når du skriver din titel til Google, så er det vigtigt at dit primære søgeord indgår i starten, da det ifølge mange studier er en afgørende rankingfaktor i Googles algoritme. Derudover bør du også forsøge at inddrage sekundære søgeord, så du har mulighed for at rangere på en bred vifte af forskellige søgeord. Slutteligt, så er det vigtigt at titlen motiverer folk til at klikke sig ind på lige præcis din hjemmeside, så du kan med fordel inddrage dine primære salgsargumenter, som skiller dig ud fra dine konkurrenter.

For beskrivelsen er hovedreglen nu, at man har 320 tegn til rådighed. Det blev ændret for nylig fra blot 155-160 tegn, så nu har man altså mulighed for at skrive markant mere end tidligere.

Når du skriver din beskrivelse, så er det ikke lige så afgørende at du får inddraget de rigtige søgeord, idet dette ikke vil have nogen nævneværdig indflydelse på din rangering i Google. Dog vil de ord i beskrivelsen som matcher brugerens søgning blive markeret med fed skrift, hvilket kan øge brugerens lyst til at klikke sig ind på din hjemmeside.

Hvis du slet ikke udfylder meta informationen, så vil Dynamicweb typisk blot bruge sidens titel som title tag, og sidens beskrivelse som meta description. Men dette er oftest ikke optimalt, da titlen i mange tilfælde vil være alt for kort, og at beskrivelsen vil være alt for lang. Derudover er det en stor fordel at teksterne er skrevet med henblik på at lokke brugerne ind på din hjemmeside, da det i sidste ende vil øge antallet af besøgende fra Google.

- - - - - - - -

Skrevet af Tobias Ehlig, Indehaver af SEO-bureauet SearchBrain.