Amazon i Skandinavien, hvad nu?

Jeff Bezos giganske ehandelsplatform har erobret det første nordiske land, Sverige. Hvad betyder det for udviklingen inden for dansk ehandel?
Skrevet af Dynamicweb den 28.06.2021, 09:00
Amazon i Skandinavien, hvad nu?

Ikke nok med, at 2020 blev året hvor Amazon kom til Sverige, så var det også året med corona, som i den grad accellerede den online handel. Forbrugerne havde brug for hurtig levering og en nem købsoplevelse, hvilket er nogle af Amazon’s største forcer, og en af de mange årsager til, at du bør være opmærksom på Amazons indtræden på det svenske marked. For det vil påvirke dig, som driver en webshop.  

Hent white paper: Amazon i Skandinavien, hvad nu? 

Online adfærd bliver mere udbredt

Dét at handle på nettet er blevet langt mere almindeligt. Flere personer på tværs af generationer er blevet fortrolige med at købe alt online, og Amazon forstærker denne udvikling. De lægger et pres på priser, markedet bliver transparent, og de hæver standarden for levering og returnering af vare.

En ting er sikkert: Amazon kommer med garanti til at få indflydelse på udviklingen inden for den skandinaviske ehandel og skærpe konkurrencen. 

Amazon kommer til at ændre dansk ehandel. Er din virksomhed klar?

Som det ses i grafikken ovenfor, vil Amazons indtræden på det skandinaviske marked uden tvivl have stor effekt på den nordiske ehandel. Konsulentvirksomheden Boston Consulting Group forudser, at Amazon kan ende med at overtage op mod 20% af den nordiske ehandel i løbet af de første 5 år, forudsat udviklingen sker, som den har gjort i andre europæiske lande.

”Ehandel i Skandinavien er ved at nå nye højder i sin udvikling. Globalt tegner markedspladser sig for ca. 50% af den samlede ehandelsomsætning. I Skandinavien er det omkring 5-10%. Det vil ændre sig.” 
Michael Chabert
Managing Partner & Co-founder
Maze-One, Global Marketplace Expert

De skandinaviske forbrugere og virksomheder

Flere eksperter udtrykker en konsensus om, at Amazon vil ændre det skandianviske ehandelsmarked. Samtidig er der også en enighed om, at det vil ske gradvist, idet der allerede eksisterer mange veletablerede nordiske online virksomheder. Derudover er de skandinaviske forbrugere generelt opmærksomme på arbejdsvilkår, miljø og andre blødere værdier.

På den anden side, har de også høje krav til den online købsoplevelse, som gerne skal afspejle et bredt stortiment med hurtig levering og nem returning – hvilket i al sin enkelthed er Amazon’s DNA.

Hvordan er de skandinaviske kunders relation til Amazon?

Bring Research har gennemført en undersøgelse blandt skandinaviske kunder som har købt produkter på Amazon. Et øjefaldende resultat er den høje kundetilfredshed. Bring reporterer bl.a., at 63 % af kunderne var meget tilfredse med deres nylige køb på Amazon, sammenlignet med kun 52 % i en anden online butik.

Et andet interessant resultat er, at Amazon har skabt et stort antal tilbagevendende kunder, hvor hele 8,5 ud af 10 skandinaviske forbrugere med stor sandsynlighed vil handle på Amazon igen.

Med andre ord, viser der sig et positivt udtryk overfor Amazon blandt de skandinaviske kunder. Deriblandt måske også dine kunder.  

Amazon er i Skandinavien, hvad nu?

Så, nu står du måske tilbage med spørgsmålet om du skal blive en del af platformen eller stå mod konkurrencen? Vi har undersøgt netop dét spørgsmål fra forskellige perspektiver: