17 fejl de fleste begår i deres e-mail marketing

Synes du ikke, at I får nok udbytte ud af jeres e-mail marketing? Så er der måske en eller flere af disse 17 fejl, I begår, når I sender nyhedsbreve ud til jeres mailingliste. Læs med og se om det er tilfældet.
Skrevet af Sasa Kovacevic, Head of SEO, Obsidian Digital den 26.02.2018, 12:00
17 fejl de fleste begår i deres e-mail marketing

Hvem vil du helst have en mail fra? Din bedste ven eller en kæmpekoncern, der vil forsøge at prakke dig et eller andet på?

Ja, det er ikke svært at svare på, vel? Men hvorfor katten, forsøger så mange så at få deres nyhedsbreve til se ud som det sidste?

Drop det forretningsmæssige look

Så drop det forretningsmæssige look på jeres nyhedsbrev – også selv om I synes det ser topprofessionelt og flot ud. Gå i stedet over til at:

1. Skrive personligt til hver modtager. Hold op med at skrive til jeres abonnenter og skriv i stedet, så nyhedsbrevet virker skrevet personligt til hver enkelte modtager. Skip ”vi” og ”vores” og brug ”dit” og ”mit”.

Læs praktikerens råd til hvordan du kan skrive personlige nyhedsbreve (også som podcast).

2. Droppe regelmæssige mails. Skriv kun, når I har noget virkeligt brugbart til jeres modtagere, som kan hjælpe dem i hverdagen.

3. Droppe det gode tilbud (nogen gange). Nogen tror fejlagtigt at et nyhedsbrevs eneste formål er at tilbyde gode tilbud, restsalg og andre former for nedsatte varer. Holop med at forsøge at sælge et fysisk produkt hver gang. Få i stedet folk til at købe ind på jeres budskaber, ekspertise og tankegang – det øger chancerne for, at de rent faktisk køber noget af jer.

Når det er sagt, er det stadigvæk vigtigt, at du sælger via dit nyhedsbrev. Det skal bare ikke være hver eneste gang. I Obsidian Digital-regi sender vi nyhedsbreve et par gange om måneden, hvor vi fokuserer på at have en nogenlunde lige fordeling af kommercielle og non- kommercielle budskaber.

4. Holde op med at forlange noget af modtagerne. Der behøver ikke nødvendigvis være et klart Call-to-action eller noget, folk skal klikke på i hver evig eneste mail. Ja, det gør det måske nok nemmere at måle effektiviteten på mailen. Men en gang imellem er det også effektfuldt at udsende en ”fill good” mail eller en mail med en god historie fra jeres daglige virke, hvor I gjorde en forskel for en af jeres kunde. Det vil med garanti kunne spores på CTR’et på den efterfølgende mail.

5. Hvad er din USP? Det behøver ikke være en kontant rabat, men kan også være et smart tip, der sparer modtagerne tid i hverdagen, hjælper dem til at løse deres arbejdsopgaver lettere eller noget andet, der illustrerer styrken ved at bruge jer og jeres produkter.

Læs ”How to emphasise” your USP in emails på LinkedIn.

6. Være på deres side. Sørg for at folk altid føler, at I er på deres side. I forstår deres udfordringer i hverdagen, ved hvor skoen trykker og kan komme med de tips og genveje, de har brug for. Det sikrer, at folk bliver ved med at synes, at der er noget at komme efter i jeres nyhedsbreve.

Mailens succes handler om at få modtagerne til at åbne den

De fleste, der har arbejdet med e-mail marketing i et stykke tid, ved, at det handler om emne-linjen, når du skal have folk til at åbne dit nyhedsbrev. En god emnelinje er lig med, at mange flere åbner dit nyhedsbrev.

Desværre skal emnelinjen virkelig råbe højt, hvis den ikke skal drukne i indbakken. For de fleste mailprogrammer i dag er gode til at spotte et nyhedsbrev og gemmer dem oftest af vejen sammen med andre kommercielle henvendelser i mailprogrammet.

Skal du fange folks opmærksomhed, skal du:

9. Love dem en positiv og øjeblikkelig brugbar gevinst ved at åbne jeres nyhedsbrev. Selvom de ikke køber eller kontakter dig her og nu, så skal du ikke glemme, at alle brancher har en kunderejse. Så sørg for at de klikker videre til din hjemmeside sådan, at du kan fange dem via retargeting på de sociale medier eller remarketing på GDN.

Læs om den digitale kunderejse og forstå, hvordan adfærden er på nettet.

10. Anvende power words der trigger den del af hjernen, som træffer beslutninger. Det gør din mail mere interessant end de andres.

11. Indsætte et tal i emnelinjen som tal. Ikke noget med tre eller syv, men 3 og 7. Tal fanger folks opmærksomhed, og gør teksten mere interessant. For hvad er det for 3 eller 7, der er tale om?

12. Pirre folks nysgerrighed med ukendte ord eller påstand, som folk bliver nysgerrige på, hvad betyder. Eller kom med en overraskende påstand, som folk bliver nysgerrige på at finde ud af, hvordan hænger sammen.

13. Slå på folks fejl eller frygt. Ingen ønsker at tage sig dumme ud i andres øjne, og alle frygter at overse en trussel, de kunne have gjort noget ved, hvis de havde reageret i tide.

Hold det kort og konkret

Der er ingen, der siger, at du skal skrive en lang roman, hver gang du udsender et nyhedsbrev. Eller der skal være flere emner, folk kan vælge imellem. De nyhedsbreve, der virker bedst, er dem der:

14. Er skrevet kort og kontant. Hold dig til emnet og kom hurtigt frem til, hvad det er, du har på hjerte – og hvad du eventuelt vil have folk til. Du kan sagtens holde dine nyhedsbreve korte og fortælle ”resten” på din hjemmeside.

Et eksempel er med hjemmesiden doc24.dk som hver måned udsender 4-6 nyhedsbreve. Hjemmesiden har 50.000 besøgende om måneden og skriver om forskellige lidelser. Alle nyhedsbreve er under 200 ord, hvor der linkes videre til de respektive landingssider, som har mere end 2500+ ord (eksempel).

15. Er skrevet, som når du skriver til en, du kender godt. Uformelt og direkte uden de store forbehold og omsvøb.

16. Er opbygget på forskellige måde hver gang. Netop fordi de bedste nyhedsbreve er korte, kan du nemt falde i og bruge den samme opbygning af dit nyhedsbrev hver gang. Forsøg forskellige tilgange, eksperimenter med forskellige udgangspunkter og afslutninger – og se så, hvad der virker bedst. 

På Pinterest kan du finde 25+ forskellige templates til, hvordan du kan opbygge nyhedsbrevet.

17. Skipper den officielle e-mail signatur. Det ville du jo også gøre, hvis du skrev til en god ven. Og drop ”med venlig hilsen” og prøv noget mere personligt.

Hvis du undgår at begå de 17 fejl og misforståelser, vi har beskrevet herover, vil du meget snart få et meget større udbytte af jeres nyhedsbreve. Vi har afprøvet det på utallige af vores kunder – og det virker hver dag!