Merrild Lavazza

Merrild Lavazza Danmark ApS er kaffefirmaet med de to stærke kaffebrands i Danmark: Merrild og Lavazza. Virksomhedens sortiment omfatter kaffe, kakao, te, mælkepulver, søde sager, POS-materialer samt et stort udvalg af professionelle kaffeautomater til bl.a. kontorer, kantiner, hoteller, caféer og restauranter.

Udfordring

Kaffevirksomheden Merrild Lavazza har kun ca. 130 produkter i sit sortiment. Til gengæld er mængden af produktinformation ekstremt omfattende. Hvor hver kaffetype kræver data vedrørende bønnetype, ristningsgrad, formalingsgrad, aroma, smagsbeskrivelse, certificeringer m. m., er der endnu flere data- og dokumentationskrav til bl.a. kakao og mælkepulver. Samtidig fordrer de talrige kaffeautomater hver deres eget individuelle sæt af produktdata.

Tidligere gemte Merrild Lavazza data rundt omkring i brochurer, PowerPoint-præsentationer, PDF-filer og i ERP-systemet, og de mange datakilder gjorde det vanskeligt at finde de nyeste data. Mange medarbejdere brugte tid på at indhente produktinformation, mens ingen havde det fulde overblik.

Dynamicweb som løsning

Da Merrild Lavazza skulle udvikle et helt nyt website baseret på Dynamicweb-platformen, blev det besluttet at få styr på produktinformationerne én gang for alle med et PIM-system.

Den fuldstændige integration mellem Perfion PIM, Dynamicweb og ERP-systemet (Microsoft XAL) sikrer, at produktdata nu kun skal vedligeholdes fra ét enkelt sted: Perfion. Når nye produkter skal oprettes i Perfion, er alle de nødvendige felter allerede defineret på forhånd. Det betyder, at Merrild Lavazza nu har fuldt overblik over, hvilke produktdata der skal fremskaffes, inden et produkt er fuldstændig klar til præsentation på websitet. De nødvendige data kan medarbejderne lægge ind løbende, og Perfion fungerer således også som et ”arbejdsdokument”.

Også produktdata til udgåede produkter ligger gemt i Perfion. Derfor kan de pågældende produkter aktiveres på websitet igen på et øjeblik, hvis en leverandør har et restparti på lager. Også sæsonvarer kan hurtigt lægges på websitet og fjernes igen, når sæsonen er slut. Alle produktdata ligger samlet i Perfion, og intet forsvinder, men kan tilgås til hver en tid.

Resultater

Perfion understøtter alle fremtidsplanerne!

I dag leverer Perfion alle data til Foodservice-delen af Merrild Lavazzas website. I fremtiden vil også en salgshåndbog, prislister, produktbrochurer og en webshop baseret på Dynamicweb-platformen trække produktinformation direkte fra Perfion.

Det første nye projekt er imidlertid at give sælgerne mulighed for at hente produktdata til tilbud direkte fra Perfion via en fast skabelon. Med denne skabelon kan medarbejderne i salgsafdelingen hente alle nødvendige data på én gang, og dermed reduceres tiden, som bruges på administration. Den sparede tid vil sælgerne bruge hos kunderne i stedet.

Også Merrild Lavazzas fremtidige skift til et nyt SAP-baseret ERP-system vil forløbe problemfrit, idet Dynamicweb og Perfion også arbejder 100% sammen med SAP.

Merrild Lavazza
Kunde
Merrild Lavazza
Lokation
Danmark
Segment
B2B, PIM, Distribution, Dynamics AX
Website
www.merrild.dk
Partner
Picopublish

Lignende cases