Lindab

Lindab er en international virksomhed, der udvikler, producerer og markedsfører produkter og systemløsninger, for at forenkle byggerier og forbedre indeklima. Der er tre primære forretningsområder: Ventilation, byggekomponenter og byggesystemer.

Udfordring

Sublim kundeservice var grundstenen i forventninger til Lindabs nye B2B webshop.Da den danske afdeling implementerede Dynamics AX, som deres nye ERP system, ønskede de også at forbedre deres webshop, for at kunne tilbyde selvbetjening og samtidigt udnytte fordelene ved en integreret løsning.

Dynamicweb som løsning

Med løsningen har Lindab ellimeret ordrefejl, og modtager ikke klager omkring ordrer, fordi kunderne selv indtaster deres ordrer, og webshoppen er integreret med Dynamics AX. Hvis kunderne indkøber til flere projekter samtidigt er det muligt, at mærke hver enkelt ordrelinie til et givet projekt. Efter afgivelse af ordre, er det muligt at downloade alle de relevante papirer og levere al dokumentation i én fil til entreprenøren.

Integrationen mellem det tekniske illustrationsprogram AutoCAD og den konfigurerbare webshop gør det muligt for kunderne, at uploade tekniske illustrationer, få udarbejdet en ordreliste over materialerne, og at overføre ordrelisten direkte til webshoppen.

Webshoppen er også tilgængelig i en mobilversion på dansk og svensk, hvilket øger forretningsmulighederne for Lindab. Erik Areskog mener, at smartphones revolutionerer markedet: “Vi er I byggebranchen, hvor det betyder meget, at kunderne er i stand til at komme i kontakt med os, når der er behov for det. Nu er det muligt at afgive en ordre via smartphone fra vores katalog med 16.000 varenumre, og få materialerne levere samme dag. Det er også muligt at se produktillustrationer, tilgå manualer, produktkataloger og anden information."

Resultater

Fordelene for kunderne er mange, men Lindab oplever ligeså mange fordele, hvor den mest indlysende er de administrative besparelser. Håndteringen af en ordre over telefon, fax eller e-mail kræver en del administration, men en webshopordre derimod tager cirka den halve tid at ekspedere. Det frigør mange ekstra ressourcer og giver dermed også besparelser. Besparelserne stammer dels fra, at kunderne selv indtaster deres bestillinger i webshoppen, og dels som følge af integrationen med Dynamics AX.

Kunderne har modtaget løsningen godt og er glade samtidig med at omkostningerne er reduceret. Oprindeligt var løsningen et pilotprojekt, men er nu blevet opgraderet til en virksomhedsløsning og vil blive implementeret i 35 datterselskaber i 31 lande.
Erik Areskog, Manager of Integration & BI Services Group, Lindab, Sverige
"Kombinationen af Dynamics AX og Dynamicweb valgte vi, fordi den er brugervenlig for kunderne. Columbus har været med til at udvikle en ret unik produkt-konfigurator, hvor kunden i webshoppen kan designe sit produkt eller kombinere forskellige komponenter og få en pris straks. Det er meget dynamisk og har givet os en rigtig god feedback, fordi vi her tilbyder kunderne noget, som de ikke kan få andre steder."
- Erik Areskog, Manager of Integration & BI Services Group, Lindab, Sverige
Lindab
Kunde
Lindab
Lokation
Danmark
Segment
B2B, CMS, Manufacturing, Dynamics AX
Website
eshop.lindab.com
Partner
Columbus It Partner A/S

Lignende cases