HYUNDAI i NIC. CHRISTIANSEN

Forøget loyalitet blandt bilforhandlere på grund af effektivt indkøbssystem

Udfordring

Nic. Christiansen importerer biler og faciliterer bestillingssystemet af bilerne. De oplevede et fald i interessen fra nye bilforhandlere grundet et besværligt bestillingsflow.

Bestillingsflowet var svært at navigere rundt i og opfyldte ikke længere bilforhandlernes behov. Det gjorde, at flere bilforhandlere begyndte at forhandle andre bilmærker.

Dertil kom, at de ældste biler på bilforhandlernes lagre ikke altid var de første til at blive solgt. En udfordring der betød, at det var svært for både Nic. Christiansen og de enkelte bilforhandlere at opnå deres salgsmål.

Fra projektets start blev der lagt en strategi, der skulle understøtte Nic. Christiansens vision om at være bilforhandlernes foretrukne partner. Der blev derfor sat en kurs mod en moderne bestillingsportal, der skulle tiltrække nye forhandlere.

Dynamicweb som løsning

Med Dynamicweb var det muligt at lave mange effektive og nyskabende løsninger herunder at:

· Få en skræddersyet Self Service Portal, der omfavner hele deres afsætningssystem
· Bygge et dashboard med overblik over alt fra salgstal og salgsmål til, hvilke biler forhandlerne har på lager og hvilke modeller de mangler at bestille hjem
· Konfigurere bestilte biler direkte til slutkunden – dette var banebrydende
· Muliggøre, at alle forhandlere kan søge i andre bilforhandleres lagre, så de optimerer salgsprocessen efter First in-First out princippet
· Bilforhandlerne kan følge bilerne fra bestilling hos Nic. Christiansen til levering samt se igangværende og tidligere ordrer og fakturaer
· Bygge en portal der gør det muligt for Hyundai forhandlerne at holde deres kunder orienteret om alt, fra hvornår en bestilt bil sættes i produktion til hvornår den afsendes og leveres
· Optimere interne arbejdsgange ved at fjerne manuelt arbejde og automatisere processer

Resultater

· Det er nu nemt at bestille og konfigurere biler direkte til slutkunden
· I takt med at forhandleren gennemgår konfiguratoren, søges der automatisk efter matchende biler på lagre hos øvrige Hyundai forhandlere
Således sikres First in-First out, så den enkelte bilforhandler ikke har forældede biler på lager
· Den skræddersyede portal er udviklet, så den nemt kan rulles ud på nye markeder og til nye brands. Løsningen gør det derfor muligt at tilpasse designet til de forskellige brands, således at Hyundai forhandleren bliver præsenteret for et design, der tager udgangspunkt i Hyundais brandmanual. Det sikrer en strømlinet oplevelse uanset brand.

Det brugervenlige bestillingssystem sikrer, at features og funktioner løbende kan implementeres. Udover Hyundai skal platformen løbende rulles ud til Nic. Christiansens øvrige bilmærker: Jaguar, Honda, Land Rover og Ssangyong.
Kent Andersen, Koncern IT-chef / Group IT Manager
"Vi har værdsat Smartpage’s meget professionelle og seriøse måde, hvormed de har kørt hele udviklingsprocessen. Projektledelsen har været meget professionel og de har været åbne og ærlige i forhold til ressourcer og deadlines. Så, det der blev aftalt, blev holdt. De var desuden dygtige til at sætte sig ind i vores forretning og vores behov. Mht. funktionaliteten har Smartpage arbejdet tæt sammen med vores AX leverandør, hvilket var vigtigt i forbindelse med bl.a. user interfase’et. Kort sagt har Smartpage ageret professionelt og været en vigtig sparringspartner mht. både forretningen og løsningen"
- Kent Andersen, Koncern IT-chef / Group IT Manager
Smartpage
Kunde
Smartpage
Lokation
Danmark
Segment
B2B, Retail, Dynamics AX
Website
www.smartpage.dk/
Partner
Smartpage

Lignende cases