Fri Bikeshop

Danmarks største cykelforhandler, Fri BikeShop, har med sine 88 butikker på landsplan markeret sig på danmarkskortet. De har over 25 års erfaring med at betjene kvalitetsbevidste danske cyklister, og har et stærkt sortiment der indeholder en række markedets bedste mærker og modeller.

Udfordring

Omdrejningspunktet for det nye website er en ny forretningsstrategi for Fri BikeShop, der bygger på tanken om, at optimal cykelglæde kommer af den helt rigtige cykel og cykeludstyr, som passer til lige netop den enkelte persons behov. Som et led i dette fokus på den fuldendte kundeoplevelse ønskede Fri BikeShop én samlet platform, der binder offline og online sammen. Løsningen skal være grundstenen i den bedste kundeoplevelse i branchen.

Dynamicweb som løsning

Fri BikeShop bruger Dynamicweb ecommerce med integration til egen produktkatalog. Der er bygget en custom frontend­‐logik ovenpå Dynamicweb's ecommerce, som spiller sammen med Context Cart. Ud fra Fri BikeShops eget stock API bestemmes det så om kunden skal tages igennem standard købsflow, eller om de checker varerne ud som Quote. Derved fungerer løsningen også som lead­‐generator for Fri BikeShops butikker.

Et centralt aspekt for udviklingen og designet af Fri BikeShops nye website har været at give kunderne en overskuelig og gnidningsfri oplevelse. Det skal være nemt og hurtigt at finde de ønskede produkter, og processen skal være naturlig og instinktiv. Det gælder, uanset om du besøger websitet via mobil, tablet eller desktop. Derfor er hvert eneste købs­‐ og forbrugerflow gennemtænkt for at imødekomme forbrugernes adfærd og valg.

Resultater

Løsningen består af udvikling og implementering af websitet med tæt integration til bl.a. Fri Update – Fri BikeShops intranet, hvor demo­‐bookinger fra websitet notificerer den korrekte butik og medarbejder om, at en potentiel kunde ønsker at booke en demotur. Det er essentielt, at få kunderne ned i butikken for at få den bedste købsoplevelse, da en cykel skal tilpasses og indstilles præcist til den enkelte kunde. Hele købsflowet er således gennemtænkt fra A til Z i én samlet omni-channel ecommerce løsning med henblik på at give kunderne en lang række smarte funktioner, som netop understøtter den bedste købsoplevelse:

Se, hvor cyklerne er på lager, og bestil online - takket være intelligent lagerstyring og opstillede regler herfor. Bestil en prøvetur i en butik tæt på dig via pick & try - konceptet "Book en demo" - gennem et flow nøje integreret med webshoppen og butikkernes intranet. Bliv præsenteret for relevante pakker specifikt til din cykel og dit køb i checkout-flowet - dvs. pakker, der kombinerer relaterede produkter og serviceydelser. Samspillet mellem webshoppen og de fysiske butikker er essentielt i det nye forretningskoncept, og med over 800 ugentlige ”Book en demo”-­‐bookninger stilles der høje krav til intranettet og den aktuelle lagerstatus. 100 % integration af websitet, Fri Update­‐intranettet og integrationen til kassesystemet sikrer fuldstændig kontrol over værdikæden samt effektiv kommunikation butikkerne imellem.

Løsningen forener den gode brugeroplevelse, data og intelligent marketing i én løsning på tværs af online og det fysiske led. Med en klar drive2store strategi og et målrettet fokus på den bedste kundeservice, har løsningen skabt markante resultater, som cementerer Fri BikeShop som landets absolut største cykelkæde og bærer af den gule førertrøje i cykelbranchen:

- 142% flere konverteringer
- 382% øget online omsætning
- Tusindvis af demo-­bookinger
- 98 % flere besøgende fra mobil og tablet
- 1400 % flere butikshenvendelser

Mathias Duelunde, Commerce Manager, Fri BikeShop
"Samarbejdet med No Zebra har gennem hele forløbet været effektivt og resultatskabende. Deres agile tilgang og forretningsforståelse har løftet vores digitale tilstedeværelse markant. Resultatet har ikke kun bygget bro mellem vores online univers og vores fysiske led, det har også skabt stor vækst af vores nøgle-­KPI'er."
- Mathias Duelunde, Commerce Manager, Fri BikeShop
Fri BikeShop
Kunde
Fri BikeShop
Lokation
Denmark
Segment
B2C, Marketing, Retail
Website
www.fribikeshop.dk/
Partner
No Zebra ApS

Lignende cases