Europcar

Europcar er Danmarks største biludlejning med en 34% markedsandel og 40 kontorer fordelt over hele landet. Virksomheden er kendt af alle europæere, og Europcar dækker i Danmark også subbrands som PS Biludlejning, driveon.net, TaxFreeCars og BookCar.

Udfordring

Europcars brugere skal kunne booke den bil, der netop svarer til netop deres behov - og det skal ske hurtigt og smidigt på trods af de mange valg, det kræver undervejs.

Bookingsystemet på europcar.dk skal håndtere mere end 7.000 personbilers, varevognes og lastbilers særlige specifikationer, alderskrav og ledighed i forhold til lokale kontorer. Priserne skal naturligvis altid være opdaterede, og Europcars BtB-kunder skal desuden have egne, differentierede aftaleforhold.

Europcar.dk har ligget på en ældre (men velfungerende) Dynamicweb-platform siden 2006, men virksomheden ønskede i 2016 en ny, brugervenlig og selvfølgelig fuldt responsiv platform med samme identitet som det internationale Europcar.com.

Dynamicweb som løsning

Den nye platform sikrer korrekt opdateret webshopdata via tæt integration til CARLA, der er Europcar.dk’s erp-system til booking og økonomi. Løsningen er desuden integreret til virksomhedens CRM-system.

Bookingen er lavet med Angular for optimal performance og avanceret søgning. Sitet viser dermed produktdata allerede i søgeresultat, uden at brugeren behøver at klikke sig videre.

Det har været vigtigt at få en brugervenlighed, der er helt i top, med et tydeligt forbedret booking-flow. Brugeren vælger selv, om han/hun vil booke via login, manuelt med alle data eller via quick booking. Europcar kan desuden nu også tilbyde ekstra tilbud, som en del af booking-flowet.

Resultater

Den online omsætning ligger pt. på index 116%, når man sammenligner de seneste 3 måneder (april-juni 2017) med samme periode sidste år. Det forventes, at dette tal vil stige kraftigt, når endnu flere af Europcars B2B kunder kommer over på den nye løsning. Websitets første microsite gav alene en omsætning på 2,4 millioner på de første 12 måneder.

Også SEO-mæssigt er det gået den rigtige vej med det nye website, hvor vi ser en stigning i organisk trafik på 17% med markant flere nye brugere (18%) og stort fald i afvisningsprocent (20%).

Europcar kan desuden selv let oprette mikrosites til deres storkunder med unikke priser, produkter og bookingmiljø. Her oplever virksomheden en markant stigning i omsætningen.

De to subbrands taxfreecars.dk og bookcar.dk kører på samme Dynamicweb-platform som Europcar.dk – med samme templates og integrationer, hvor kun designet er forskelligt. Templateændringer og tekniske opdateringer slår dermed igennem på tværs af alle sites og gør vedligeholdelsen af sites langt nemmere. Europcar har derfor valgt også at flytte PS Biludlejning-websitet til samme platform snarest muligt.
Stine Dahl, Online Marketing Manager, Europcar.dk
"Først og fremmest var det vigtigt for os at tilbyde både vores B2C og B2B kunder en professionel online service, der var helt i top! Dette skulle ske via høj user-experience samt en vellykket integration til vores bookingmotor og CRM-system. Det har vi fået med den nye løsning! Det var ligeledes vigtigt, at sites visuelle identitet lagde sig nøje op ad vores corporate moderselskab - uden at vi gik på kompromis med vores danske forretningsmodel. Også internt er det daglige arbejde med sitet blevet mere intuitivt og fleksibelt. Fx kan vi nu let oprette mikrosites til vores største kunder, hvilket har givet en markant stigning i omsætningen, hos de enkelte kunder."
- Stine Dahl, Online Marketing Manager, Europcar.dk
Europcar
Kunde
Europcar
Lokation
Danmark
Segment
B2C, B2B, Marketing, Organization
Website
www.europcar.dk
Partner
Novicell

Lignende cases