Eldorado

Eldorado er en dansk familiejet virksomhed, som i 1963 åbnede deres første fysiske dyrehandler forretning. I 1983 valgte den familieejet virksomhed at gå grossistvejen og dermed lukke deres forretninger ned. I dag har virksomheden en række brands som sælges over hele verden. Hovedsageligt sælges deres varer til dyrehandlere og indenfor hest/rytter segmentet.

Udfordring

Eldorado fik foretaget en analyse for at afdække deres største udfordringer. Resultatet viste, at deres største "pain" hang sammen med varestamdata og deres daværende ecommerce løsning. Eldorado havde brug for at få bygget en fremtidssikret ERP integreret ecommerce platform samtidig med at få styr på varestamdata.

Eldorado har to forretningsområder:
- Eldorado: Fokus på den traditionelle dyrehandel med salg af A-brand til kæledyr
- Catago: Eget brand med fokus på salg af varer til ridesportsforretninger

Fælles for begge forretningsområder er, at de begge havde behov for en web løsning som af målgruppen opleves som lækker, intuitiv og brugervenlig. Modsat er der en væsentlig forskel i de to respektive målgruppers behov ift. eksempelvis filtrering af- og fremsøgning af varer, tilgang til varesortiment samt relevante opsalgsmuligheder.

For at imødekomme de to forretningsmåder, var design en væsentlig parameter i Eldorados nye ecommerce løsning, da der skulle kunne leveres to designuniverser som hver især indfrier målgruppens ønskede funktionalitetsbase.

Dynamicweb som løsning

Eldorado valgte Dynamicweb’s All-in-One platform som inkluderer Ecommerce, CMS, PIM og digital marketing. Løsningens kritiske succesfaktor ligger i konsistent varestamdata og i integrationen mellem deres ERP system, Dynamics AX, og Dynamicweb.

Forretningslogikken opbygges og vedligeholdes i Dynamics AX, således, at der ikke udvikles to ”teknologiøer”. I dag er Eldorados datamæssige grundlag veldefineret og konsistent i deres Dynamics AX ERP system som er tæt integreret med deres Dynamicweb B2B webshop.

Eldorados nye web- og markedsføringsplatform er bygget til at kunne håndtere flere brand- og webshops på forskellige sprog i en og samme løsning. Deres løsning er baseret på et konfigurerbart webdesign, hvor Eldorados egne webredaktører kan etablere nye branding sites og webshops i hvert sit unikke look and feel uden hjælp fra deres implementeringspartner, Co3, ved blot at genbruge skabeloner, produkter og indhold.

Resultater

Ved at samle og håndtere alle stamdata og funktioner i én platform, har Eldorado sparet både tid og penge samt oplevet en række fordele som:

- Backend brugere skal kun arbejde i ét system og ikke copy paste indhold og tekster mellem flere systemer
- Besparelse i omkostninger til 3. parts systemer og tilhørende integrationer
- Én samlet brugerdatabase med alle kundedata, som kan anvendes i automatiserede kampagner og dermed skabe mersalg

Særligt en større grad af selvbetjening på B2B webshoppen har skabt signifikante besparelser i interne administrative rutiner, som skaber rum til yderligere udvidelser og ambitioner for Eldorado. En mulighed kunne være at klargøre platformen til et fremtidigt B2C salg.
Eldorado A/S
Kunde
Eldorado A/S
Lokation
Danmark
Segment
B2B, PIM, Distribution, Dynamics AX
Website
www.eldorado.dk

Lignende cases