Interspiro

B2B e-handelsløsning med CMS, PIM, kundeportal og integration med Navision.

Både kunder og medarbejdere har oplevet, at e-handelsløsningen har gjort deres hverdag lettere. Alle kunder, der har handlet online én gang, er også fortsat med at handle online. Kunder som brandvæsenet eller politiet, der arbejder på skift og døgnet rundt, kan bestille, når de er på arbejde og opdager, at de har brug for en reservedel eller en ekstra maske.

Interspiro er producent af avancerede åndedrætsværn af høj kvalitet og har i mere end 100 år leveret til primært brandvæsen, militær, politi, men også skibsfart og industri.

Udfordring

Da det gamle CMS-system holdt op med at fungere, var Interspiro nødt til at skifte til et nyt.

Interspiros krav var, at det skulle være et system med e-handelsfunktioner, og at det kunne integreres med Navision.

Interspiro har et navn og en historie, de værner om, så at gå fra manuel ordreindtastning til e-handel uden at gå på kompromis med deres brand var en udfordring på grund af de høje krav, Interspiro stillede til deres nye system. Men da deres gamle CMS-system holdt op med at fungere, var de nødt til at skifte til et nyt. Ud over de høje krav til systemet ønskede de også at finde en løsning og en virksomhed, der matchede dem og samtidig forstod deres udfordringer. Ikke kun produkternes kompleksitet, men også deres kunders krav.

Interspiros krav var, at det skulle være et system med mulighed for e-handel, og som kunne integreres med Navision. De sammenlignede andre alternativer, men valgte at gå videre med DynamicWebs løsning, da den bedst matchede behovene for integration med Navision og den tekniske kompleksitet.

Desuden havde DynamicWeb stor erfaring med integration med Navision. Det var af stor betydning, da Interspiro har ret lange og komplicerede beskrivelser af deres produkter og mange forskellige produktvarianter. Målet var at kunne tilbyde deres kunder muligheden for at handle på de tidspunkter, der passede dem. Men også at skabe et overblik for kunderne over, hvilke produkter de har købt, og hvilke reservedele der passer.

Levetiden for dette sofistikerede udstyr er mellem 10 og 20 år, og på grund af de høje sikkerhedskrav havde kunderne og Interspiro brug for en nem og klar oversigt over alle deres produkter og deres servicetider.

En anden udfordring var deres komplekse pris- og rabatstruktur. Tidligere var hver enkelt sælger ansvarlig for deres kunders priser og rabatter, og de var nødt til at indtaste dem manuelt på fakturaen. Medarbejderne brugte tidligere meget tid på at modtage og behandle ordrer fra både kunder og distributører.

Løsning

Interspiro stod selv for at implementere CMS systemet samt håndtere integration til Navision og e-handelsløsningen uden en partner.

Det krævede et tæt samarbejde med udviklerne hos DynamicWeb, og i 2021 blev de første pilotkunder inviteret til at handle i den nye e-handelsløsning. Kravet til disse kunder var, at de skulle handle ret ofte.

Mens disse kunder handlede og afgav rigtige ordrer, testede Interspiro sammen med DynamicWebs udviklere, og det var utroligt vigtigt for Interspiro at have en 100% åben dialog med dem. Der var ingen tekniske nedbrud, men sammen var de i stand til løbende at tilpasse bestillingsmåden, så den matchede kundernes behov.

Et eksempel er Storstockholms Brandförsvar, som har 16 brandstationer og ti redningstjenester - de havde brug for at kunne bestille når som helst. Så ville fakturaen blive sendt til ét sted, men produkterne ville blive mærket med navne- og adresselabels, fordi forskellige ordrer skulle sendes til forskellige stationer, steder og personer.

Det lykkedes Interspiro at skabe en enkel og tilpasset check-out for kunden. Samtidig har kunden nu et overblik over sine produkter og kan nemt bestille reservedele.

Min vision er, at kunderne ikke kun skal vælge Interspiro, fordi vi har de bedste produkter, men i lige så høj grad for den merværdi, vi kan skabe med digitale tjenester. Hjemmesiden med tjenester som e-learning, mailing og sagsregistrering er sammen med e-handel helt central i denne sammenhæng.

Med teknisk komplekse produkter og lange produktlivscyklusser stiller vi høje krav til den tekniske løsning. Sammen med uafhængige IT-eksperter har vi vurderet, at DynamicWeb kan levere det, vi har brug for nu og i de kommende år. Dette, sammen med vores hidtidige erfaringer med DynamicWeb, gør os trygge ved vores valg af platform.

Resultat

Alle kunder, der har handlet online én gang - er også fortsat med at handle online.

Både kunder og medarbejdere har oplevet, hvordan e-handelsløsningen har gjort deres hverdag lettere.

Kunder som brandmænd eller politibetjente, der arbejder i skiftehold og døgnet rundt, kan bestille, når de er på arbejde og opdager, at de har brug for en reservedel eller en ekstra maske.

Tidligere var de nogle gange nødt til at vente til næste gang, de var på arbejde, hvilket gav ekstra besvær for kunden og også en højere risiko for at glemme eller ikke være i stand til at levere. En stor fordel nu er, at kunderne straks kan følge deres ordre og blive opdateret om leveringstiden. De modtager nu hurtigt en ordrebekræftelse.

Interspiro har fra starten været meget tydelige omkring, at de ikke ønskede at reducere antallet af medarbejdere, men i stedet frigøre tid, så de kunne skabe merværdi for kunderne. Nu oplever de, at der kommer ordrer ind selv ved sommer- og juletid, kunderne er tilfredse, fordi de har fleksibiliteten til at bestille, når de har vagt, og medarbejderne har mere tid til andre opgaver.

Segment

B2B, CMS, Marketing, Manufacturing, Dynamics NAV

Location

Sverige

Partner

DynamicWeb Professional Services

By clicking 'Accept All' you consent that we may collect information about you for various purposes, including: Statistics and Marketing